WLs40: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(→‎Lista lokomotyw (niepełna): Aktualizacja (kolejka w Chorzowie))
Linia 300: Linia 300:
 
|Ld1-?
 
|Ld1-?
 
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 
|[[Myślęcińska Kolej Parkowa|Bydgoszcz]]
 +
|-
 +
|[[WLs40/1836|1836]]
 +
|2WLs50
 +
|?
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 +
|785
 +
|?
 +
|[[Kolej Torowa w Parku Śląskim w Chorzowie]]
 
|-
 
|-
 
|[[WLs40/1847|1847]]<ref>1817? </ref>
 
|[[WLs40/1847|1847]]<ref>1817? </ref>

Wersja z 15:59, 18 cze 2014

WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50
'
Przewoźnik PKP, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika Ld1
Producent Fablok*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych (?), ZNTK Poznań
Lata budowy 1951*, 1952-1960**, 1961-1975***
Układ osi B
Rozstaw szyn 600mm, 750mm, 785mm
Masa służbowa 7 t
Nacisk osi na szyny 3,5 t
Rozstaw osi skrajnych 1000 mm
Średnica kół 550 mm
Długość ze zderzakami 4380 mm
Szerokość 1440 mm
Wysokość 2200 mm
Prędkość konstrukcyjna 17 km/h
Maksymalna siła pociągowa 1900 kG
Typ silnika spalinowego S64L**, S324HL***
Moc znamionowa 40 KM**, 50 KM***
Zapas paliwa 136 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny, uruchamiany za pomocą korby lub dźwigni
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
* - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50


Lokomotywy z rodziny WLs40, (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik S64L. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika S324HL. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm, produkowano następujące wersje:

  • 2WLs40 - na tory 750mm i 785mm,
  • 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem S324HL o mocy 50KM,
  • 3WLs50 - na tor 550 mm - dla górnictwa węgla kamiennego
  • 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze

Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy Deutz)[1]. Napęd stanowił silnik wysokoprężny S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze[1]. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50[1]. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.

Eksploatacja

Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez PKP[1], gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i przekładnią mechaniczną. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.

Modernizacja M1 i M3

W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało dwa warianty modernizacji M1 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.

Lista lokomotyw (niepełna)

Nr fabr. Typ Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Stacjonuje
100 WLs40 1956[2] Sprawna 600 ? Poznań
133 WLs40 1953 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
286[3] WLs40 1955 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
291 WLs40 1955 Sprawna 600 WP 11-40364 Hel (MOW)
308 WLs40 1955 Sprawna 600 brak Hel (MOW)
338 WLs40 1955 Sprawna 600 ? Ostrów Wielkopolski
372 WLs40 1955 Odstawiona 600 ? Rudy
377 WLs40 1955 Odstawiona 600 ? Rudy
402 WLs40 1956 Sprawna 600 ? Czarna Białostocka
425 WLs40 1955 Sprawna (stan na sierpień 2011) 600 ? Cegielnia Zasław koło Zagórza (co najmniej do sierpnia 2011)
436 WLs40 1956 Sprawna 600 WP 11-40371 Hel (wł. Marynarki Wojennej)
437 WLs40 1956 Sprawna 600 WP 11-40372 Hel (wł. Marynarki Wojennej)
688 WLs40 1957 złom (2000)
600 WP 11-40 373 Hel
773 WLs40 1958 Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
837 WLs40 1958 Sprawna 600 ? Czarna Białostocka
940 2WLs40 1959 W trakcie naprawy 750 WLs40-940 Rogów
947 WLs40 1959 Odstawiona 600 ? Czarna Białostocka
991 WLs40 1955 Sprawna 600 Ld1-? Bydgoszcz
1053 WLs50 1965 Sprawna 600 ? Płociczno
1125 WLs50 1961 Pomnik 600 ? Olecko
1154 WLs50 ? Pomnik 600 WLs40-1154 Sochaczew
1184 2WLs40 1961 Sprawna 750 WLs50 Sochaczew
1189 2WLs40 1961 Odstawiona 785 10 Rudy
1225 WLs50 ? Sprawna 600 ? Poznań
1291 2WLs40 ? W trakcie naprawy 785 ? Bytom
1418 WLs40 1963 Sprawna 600 WLs40-1418 Nowy Sącz
1544 WLs50 ? Sprawna 600 ? Hel
1563 WLs50 1964 Sprawna 600 ? Poznań
1567 WLs50 1964 Pomnik 600 ? Lublin
1630 2WLs50 1964 Pomnik 750 WLs50-1630 Sochaczew
1709 WLs50 1965 Sprawna 600 Ld1-? Bydgoszcz
1836 2WLs50 ? Sprawna 785 ? Kolej Torowa w Parku Śląskim w Chorzowie
1847[4] WLs50 1966 Sprawna 600 ? Płociczno
1895 WLs50 1967 Odstawiona 600 ? Ostrów Wielkopolski
1936 WLs40 1968 Odstawiona 600 ? Skrzeszew
2084 WLs50 ? Odstawiona 600 ? Trzeciewnica
2088 2WLs50 1970 Sprawna 785 2WLs50-2088 Rudy
2090 WLs50 1970 Pomnik 600 brak Pomnik w parku w Ustroniu
2105 WLs50 1970 Eksponat 600 ? Janów Lubelski
2106 WLs50 1970 Odstawiona 600 brak Cegielnia w Starzynie k. Pucka
2257 WLs50 1973 Sprawna 600 WLs50-2257 Nowy Sącz
2268 WLs50 1973 Pomnik 600 ? Sułów
2279 WLs50 1974 Odstawiona 600 WLs50-2279 Nowy Sącz
003 WLs50M1 1990 Odstawiona 600 ? Białośliwie
044 WLs50M3 1992 Odstawiona 600 WLs50-6 Rudy

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148
  2. rok produkcji najprawdopodobniej fikcyjny, zapewne jest to prototypowa lokomotywa tego typu z roku 1951 lub 1952
  3. wewnątrz budki jest tabliczka z numerem 179
  4. 1817?

Zobacz też

Wlp50 - lokomotywa o podobnej mocy


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs40. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.