V10C: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(dr. red.)
Linia 344: Linia 344:
  
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 +
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]

Wersja z 11:37, 23 sie 2017

V10C
LKM V10C 250308.jpg
Lokomotywa V10C #250308
Przewoźnik Lasy Państwowe, przemysł
Producent VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg
Lata budowy 1959-1975
Układ osi C
Rozstaw szyn 600-762 mm, 900-1067 mm
Masa służbowa 16 t
Nacisk osi na szyny 5,4 t
Rozstaw osi skrajnych 1800 mm
Średnica kół 700 mm
Długość ze zderzakami 5340 mm
Szerokość 1840 mm
Wysokość 2660 mm
Prędkość konstrukcyjna 24 km/h


Typ silnika spalinowego 6 KVD 14.5 SRL
Moc znamionowa 102 KM (75 kW)
Zapas paliwa 160 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
Sterowanie wielokrotne brak


V10Cwąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na kolejach leśnych oraz kolejach przemysłowych. Budowana w wersjach na tor szerokości 600-762 mm, 900-1067 mm.

Opis

Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy Ns4. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny o mocy 102 KM zamiast 90 KM, produkcji VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz ostoi i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.

Eksploatacja

Polski V10C kolei Puszczy Białowieskiej w Topile, tor 600 mm

Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych Deutsche Reichsbahn (DR).

Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej, Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.



Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce [1]

Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny

Nr fabr. Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania
Uwagi
250341 1964 sprawna 600 ? Żnińska Kolej Powiatowa
250419 1966 złom 199x 600 1 KWK Murcki, Katowice
250420 1966 złom 199x 600 2 KWK Murcki, Katowice
250421 1966 złom 199x 600 3 KWK Murcki, Katowice
250422 1966 złom 199x 600 4 KWK Murcki, Katowice
250501 1971 złom 1992 600 V10C-501 Krakowskie Zakłady Sodowe
250502 1971 złom 1992 600 V10C-502 Krakowskie Zakłady Sodowe
250503 1971 złom 1990 600 V10C-503 Kolej Leśna Płociczno
250504 1971 złom 1993 600 V10C-504 Kolej Leśna Płociczno
250505 1971 złom 1993 600 V10C-505 Kolej Leśna Czarna Białostocka
250506 1971 złom 1994 600 V10C-506 Kolej Leśna Hajnówka
250553 1973 złom 1994 600 V10C-553 Kolej Leśna Hajnówka
250554 1973 sprzedana za granicę 1997 600 APEMVE No 23 Train Historique du Lac de Rile, Francja
250555 1973 sprawna 600 V10C-555 Kolej Leśna Płociczno
250556 1973 złom 2010 600 V10C-556 Kolej Leśna Pionki
250557 1973 sprawna 600 V10C-557 Kolej Leśna Hajnówka
250559 1973 złom 1993 600 V10C-559 Kolej Leśna Pionki
250560 1973 złom 1988 600 V10C-560 Kolej Leśna Czarna Białostocka
250567 1974 złom 1993 600 V10C-567 Kolej Leśna Czarna Białostocka
250568 1974 złom 1993 600 V10C-568 Kolej Leśna Płociczno
250569 1974 sprzedana za granicę 1994 600 32 Ohsabanan, Szwecja
250570 1974 złom 1994 600 V10C-570 Kolej Leśna Czarna Białostocka
250571 1974 złom 1990 600 V10C-571 Kolej Leśna Czarna Białostocka
250572 1974 złom 1993 600 V10C-572 Kolej Leśna Czarna Białostocka
250573 1974 sprawna 600 V10C-573 Kolej Leśna Hajnówka
250574 1974 złom 1993 600 V10C-574 Kolej Leśna Płociczno
250575 1974 odstawiona 600 V10C-575 Białośliwie Wąskotorowe
250576 1974 złom 1992 600 V10C-576 Krakowskie Zakłady Sodowe
250593 1975 złom 199x 640 V10C-593 KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
250594 1975 złom 199x 640 V10C-594 KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny
250595 1975 złom 199x 640 V10C-595 KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny

Przypisy

  1. Spis sporządzony na postawie archiwalnej kopii zestawienia zamieszonego niegdyś na prowadzonej przez Pawła Cieślara stronie tabor.wask.pl

Bibliografia



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą LKM V10C. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.