MB836Bb
Wersja z dnia 15:23, 3 lut 2012 autorstwa Paweł Niemczuk (dyskusja | edycje) (added Category:Silniki using HotCat)
MB836Bb - 6 cylindrowy, czterosuwowy wysokoprężny silnik spalinowy o pionowym, rzędowym układzie cylindrów osiągający moc 330,8 kW (450 KM). Doładowany.
Silniki tego typu były produkowane przez firmę Maybach oraz, na licencji, przez zakłady FAUR w Bukareszcie. W Polsce stosowane głównie do napędu lokomotyw typu L45H (Lxd2).
Silniki z tej samej rodziny (MB836B) są lub były także stosowane do napędu innych lokomotyw (np. Krauss-Maffei ML 500 C, Krupp M350D, L30H), a także wiertni, jednostek pływających oraz generatorów prądotwórczych.
Charakterystyka silnika
- sposób pracy: czterosów, doładowany, z wstępną komorą spalania
- liczba cylindrów: 6 w rzędzie
- średnica cylindra: 175 mm
- skok tłoka: 205 mm
- średnia prędkość tłoka: 10,25 m / s
- objętość (pojemność) skokowa: 29,6 dm3
- moc maksymalna: 330,8 kW (450 KM)
- obroty maksymalne na biegu jałowym: 1550 obr / min
- obroty maksymalne przy pełnym obciążeniu: 1450 obr / min
- obroty biegu jałowego: 700 obr / min
- stosunek sprężania: 1:16
- kolejność zapłonu: 1-5-3-6-2-4
Prędkość obrotowa w obr / min |
Optymalna moc w kW (KM) |
Moment obrotowy w kNm (kGm) |
Zużycie paliwa w g / KMh |
---|---|---|---|
1000 | 242 (330) | 2,3 (236) | 177 + 5% |
1300 | 316 (430) | 3,0 (307) | |
1500 | 330,8 (450) | 3,14 (321) |
- Ilość oleju silnikowego:
- w całym układzie olejenia silnika: 80 l
- w misie olejowej przy maksymalnym stanie oleju: 70 l
- w misie olejowej przy minimalnym stanie oleju: 40 l
- w wymienniku ciepła oleju silnikowego: 22 l
- w przewodach: około 5 l
- Ilość wody chłodzącej: około 75 l
- Główne wymiary silnika z wyposażeniem:
- długość całkowita: około 2255 mm
- szerokość: około 1070 mm
- wysokość: około 1665 mm
- Masa silnika z wyposażeniem bez wody i oleju: około 2185 kg
Bibliografia
- Centralne Biuro Konstrukcyjne PKP w Poznaniu na zlecenie MK - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych: Obsługa i utrzymanie lokomotywy spalinowej serii Lxd2. Ministerstwo Komunikacji - Centralny Zarząd Kolei Dojazdowych, 1976, ss. 19 - 21.