A20D-P

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
A20D-P
MBxd2-212 Jantar1.jpg
Mbxd2+Bxhpi w Jantarze
Przewoźnik PKP
Oznaczenie przewoźnika Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi
Producent FAUR, Rumunia
Lata budowy 1983-1988
Układ osi B'2'+2'2'+2'2'
Układ członów sr + d + d
Masa służbowa 62,4 t
(24,4+19,0+19,0)
Długość ze zderzakami 47760 mm
(15920+15920+15920)
Szerokość 2400 mm
Wysokość 3300 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm*
Rozstaw osi wózka 1700 mm*
Średnica kół 750 mm
Rozstaw szyn 750mm, 785mm, 1000mm
Typ silnika spalinowego D2516HMU
Producent silnika RABA, Węgry
Moc silnika 141 kW
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
Typ przekładni 16HRS
Prędkość konstrukcyjna 60 lub 40 km/h***
System hamulca Powietrzny Knorr
System ogrzewania Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
Liczba miejsc siedzących 129 (39+45+45)
Świadectwo typu T/2010/0372; T/2011/0124; T/2011/0803; T/2011/1003; T/2013/0004;

T/2011/0123; T/2011/0168; T/2011/0314; T/2011/0560; T/2011/0738; T/2011/0740; T/2011/0804; T/2012/0354; T/2013/0005; T/2014/0027***

* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,

** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm, *** - wagony doczepne zaznaczono kursywą

0033am3.jpg MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.

A20D-P – Według założeń konstrukcyjnych jest to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach FAUR w Bukareszcie w latach 1983-1988.

A20D-P

Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne Bxhpi. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych[1], które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.

Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce (niekompletne)

Spis obejmuje jedynie wagony motorowe. Z powodu braku wiarygodnych danych nie uwzględniono wagonów doczepnych.

Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1984 Wrak 1000 mm D2516HMU MBxd2-301 Gryfice Wąskotorowe Prototyp - pierwszy sprowadzony do Polski pojazd tej serii. Różni się od pojazdów seryjnych (m. in. brakiem ryfli – przetłoczeń usztywniających – na ścianach bocznych).
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1984 Sprawna 1000 mm D2516HMU MBxd2-302 Piaseczno Miasto Prototyp - nieco różni się od egzemplarzy seryjnych (m. in. brakiem ryfli – przetłoczeń usztywniających – na ścianach bocznych).
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1985 Sprawna 760 mm D2516HMU 805.903 Jindřichův Hradec (Czechy) Przebudowa na przełomie lat 2013/2014.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1985 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-304 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy Przekuty w 2004 roku na 750 mm. Wykorzystano wózki od zezłomowanego w 1997 roku w Ełku wagonu 227. Pozyskane wózki 1000mm zostały zakupione przez TKKW i zamontowane w MBxd2-225 sprowadzonym z Ełku.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1985 Sprawna 760 mm D2516HMU 805.904 Jindřichův Hradec (Czechy) Przeszedł przebudowę na przełomie lat 2013/2014.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1985 Złom 1000 mm D2516HMU MBxd2-306 Dobra Nowogardzkie
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1985 Sprawna 1000 mm Nieznany MBxd2-307 Koszalin Wąskotorowy
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1985 W trakcie remontu 750 mm D2516HMU MBxd2-308 Pleszew Miasto
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1985 Złom 1000 mm D2516HMU MBxd2-309 Dobra Nowogardzkie
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1985 Sprawna 1000 mm D2516HMU MBxd2-310 Gryfice Wąskotorowe
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-210 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-211 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-212 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy Wagon posiada malowanie i oznaczenia (z drobnymi wyjątkami) zgodne ze schematem fabrycznym.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Sprawna 760 mm D2516HMU 805.901 Jindřichův Hradec (Czechy) Wstępna modernizacja polegająca na przystosowaniu do czeskich warunków prseprowadzona w 2007 roku, a całkowita przebudowa na przełomie lat 2013/14.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Wrak 750 mm D2516HMU MBxd2-214 Krośniewice Brak wielu części - wyjęte lub ukradzione.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 W trakcie remontu 750 mm D2516HMU MBxd2-215 Rogów Towarowy Wąskotorowy Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Odstawiona 1000 mm D2516HMU MBxd2-311 Bytom Karb Wąskotorowy
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Złom 1000 mm D2516HMU MBxd2-312 Gryfice Wąskotorowe
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-216 Zbiersk W grudniu 2016 przeszedł modernizację. Pracowano nad przekładnią, ogrzewaniem, wystrojem wnętrza (łącznie z obiciem ławek miękkim materiałem) oraz malaturą.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-217 Krośniewice Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione. Według zdjęć sprzed kilku - kilkunastu lat, był w najlepszym stanie z krośniewickich wraków MBxd2. Stan aktualny nieznany.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Sprawna 785 mm D2516HMU MBxd2-218 Rudy
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Wrak 750 mm D2516HMU MBxd2-219 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Odstawiona 750 mm D2516HMU MBxd2-220 Ełk Wąskotorowy Charakterystyczne żółto-czerwone barwy.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-221 Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-222 Śmigiel Charakterystyczne biało-zielone malowanie.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Sprawna 760 mm D2516HMU 805.902 Jindřichův Hradec (Czechy) Przebudowa na przełomie lat 2013/2014.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-224 Krośniewice
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Odstawiona 1000 mm D2516HMU MBxd2-225 Koszalin Wąskotorowy Charakterystyczne biało-niebieskie barwy.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Wrak nieznany D2516HMU MBxd2-226 Crişcior (Rumunia) Numer 226 posiada również wagon 228 ze Śmigla.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-227 Ełk Wąskotorowy Sprowadzony z Opalenicy na części. Dawca wózków dla MBxd2-304.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Sprawna 750 mm D2516HMU MBxd2-226 Śmigiel Błędnie oznaczony jako 226. Charakterystyczne barwy po SKPL.
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1986 Złom 750 mm D2516HMU MBxd2-229 Śmigiel
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1988 Odstawiona 785mm Brak silnika Bxhpi 00-450024-236-7 Rudy
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1988 Odstawiona 785mm Brak silnika Bxhpi 00-450024-237-5 Rudy
[[{{{11}}}|{{{12}}}/{{{10}}}]] 1988 Sprawna 785mm Brak silnika Bxhpi 00-450024-238-3 Rudy



Przypisy

Źródła

  • Paweł Korcz: Wagony motorowe MBxd2, "Świat Kolei" 10/2002

Zobacz też

  • Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Aw/M
  • Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Mw
  • Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L45H, także produkowana w zakładach FAUR
  • Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L30H, także produkowana w zakładach FAUR

Linki zewnętrzne



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą A20D-P. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.