A20D-P: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(→‎A20D-P: inter)
(minus szablon "medal" - likwidacja artykułów na medal)
Linia 1: Linia 1:
{{Medal}}
 
 
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
  |seria_zespołu_spalinowego          = A20D-P
 
  |seria_zespołu_spalinowego          = A20D-P

Wersja z 01:49, 1 sie 2016

A20D-P
MBxd2-212 Jantar1.jpg
Mbxd2+Bxhpi w Jantarze
Przewoźnik PKP
Oznaczenie przewoźnika Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi
Producent FAUR, Rumunia
Lata budowy 1983-1988
Układ osi B'2'+2'2'+2'2'
Układ członów sr + d + d
Masa służbowa 62,4 t
(24,4+19,0+19,0)
Długość ze zderzakami 47760 mm
(15920+15920+15920)
Szerokość 2400 mm
Wysokość 3300 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm*
Rozstaw osi wózka 1700 mm*
Średnica kół 750 mm
Rozstaw szyn 750mm, 785mm, 1000mm
Typ silnika spalinowego D2516HMU
Producent silnika RABA, Węgry
Moc silnika 141 kW
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
Typ przekładni 16HRS
Prędkość konstrukcyjna 60 lub 40 km/h***
System hamulca Powietrzny Knorr
System ogrzewania Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
Liczba miejsc siedzących 129 (39+45+45)
Świadectwo typu T/2010/0372; T/2011/0124; T/2011/0803; T/2011/1003; T/2013/0004;

T/2011/0123; T/2011/0168; T/2011/0314; T/2011/0560; T/2011/0738; T/2011/0740; T/2011/0804; T/2012/0354; T/2013/0005; T/2014/0027***

* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,

** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm, *** - wagony doczepne zaznaczono kursywą

0033am3.jpg MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.

A20D-P – Według założeń konstrukcyjnych jest to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach FAUR w Bukareszcie w latach 1983-1988.

A20D-P

Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne Bxhpi. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych[1], które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.

Przypisy

Źródła

  • Paweł Korcz: Wagony motorowe MBxd2, "Świat Kolei" 10/2002

Zobacz też

  • Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Aw/M
  • Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Mw
  • Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L45H, także produkowana w zakładach FAUR
  • Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L30H, także produkowana w zakładach FAUR

Linki zewnętrzne



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą A20D-P. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.