L30H: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (tabelka na podstawie tabor.wask.pl (trzeba uaktualnić i uzupełnić...))
(Lista lokomotyw - uzupełnienie)
Linia 34: Linia 34:
 
[[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]]
 
[[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]]
 
{{Clear}}
 
{{Clear}}
==Lista lokomotyw (fragment)==
+
==Lista lokomotyw eksploatowanych w Polsce==
  
 
{| class="wikitable sortable"
 
{| class="wikitable sortable"
 
|-
 
|-
! Nr fabr.  
+
! Obecne/ostatnie oznaczenie
! Rok prod.
+
! Nr fabr.
! Stan  
+
! Obecny/ostatni prześwit
! Prześwit
+
! Rok produkcji
! Oznaczenie
+
! Stan
! Silnik
+
! Obecne/ostatnie stacjonowanie
! Aktualne lub ostatnie
+
! Uwagi
  
miejsce stacjonowania
 
 
|-
 
|-
|[[L30H/23391|23391]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-51
|1977
+
| [[L30H/23380|23380]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 600 mm
|600
+
| 1977
|Lyd2-062
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Białośliwie Wąsk.]]
|Białośliwie Wąsk.
+
| Kolor niebieski
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24375|24375]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-54
|1981
+
| [[L30H/23383|23383]]
|style="background-color:#80FF89;" | sprawna
+
| 600 mm
|600
+
| 1977
|Lyd2-068
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Białośliwie Wąsk.]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24051|24051]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-56
|1980
+
| [[L30H/23385|23385]]
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1993)
+
| 600 mm
|600
+
| 1977
|Lyd2-069
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Białośliwie Wąsk.]]
|Walia, Welsh Highland Railway
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24065|24065]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-61
|1980
+
| [[L30H/23390|23390]]
|?
+
| 600 mm
|750
+
| 1977
|Lyd2-101
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Białośliwie Wąsk.]]
|Karczmiska
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23437|23437]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-062
|1977
+
| [[L30H/23391|23391]]
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (2008)
+
| 600 mm
|750
+
| 1977
|Lyd2-101
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Białośliwie Wąsk.]]
|Czechy, Olpas Moravia s.r.o. Krnov
+
| Kolor niebieski
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24059|24059]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|LP-Lyd2]]-01
|1980
+
| [[L30H/23392|23392]]
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1995)
+
| 750 mm
|750
+
| 1977
|Lyd2-102
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[BKL Cisna]]
|Niemcy, Doellnitzbahn
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24060|24060]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|LP-Lyd2]]-06
|1980
+
| [[L30H/24049|24049]]
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (2001)
+
| 750 mm
|750
+
| 1980
|Lyd2-103
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[BKL Cisna]]
|Niemcy, Zittauer Schmalspurbahn
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23380|23380]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-03
|1977
+
| [[L30H/24058|24058]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 1000 mm
|600
+
| 1980
|Lyd2-51
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Cementownia Odra Opole]]
|Białośliwie Wąsk.
+
| Kolor niebieski
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23381|23381]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CWO-Lyd2]]-02
|1977
+
| [[L30H/24065|24065]]
|style="background-color:#FF8080;" | złom (2001)
+
| 750 mm
|600
+
| 1980
|Lyd2-52
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Karczmiska]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor brązowy
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23382|23382]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-05
|1977
+
| [[L30H/24365|24365]]
|style="background-color:#80FF89;" | sprawna
+
| 1000 mm
|600
+
| 1981
|Lyd2-53
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Cementownia Odra Opole]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23383|23383]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-63
|1977
+
| [[L30H/24367|24367]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 600 mm
|600
+
| 1981
|Lyd2-54
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[KL Pionki]]
|Białośliwie Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23384|23384]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-65
|1977
+
| [[L30H/24369|24369]]
|style="background-color:#FF8080;" | złom (2001)
+
| 600 mm
|600
+
| 1981
|Lyd2-55
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Białośliwie Wąsk.]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor niebieski
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23385|23385]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-70
|1977
+
| [[L30H/24377|24377]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 600 mm
|600
+
| 1981
|Lyd2-56
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Żnin Wąsk.]]
|Białośliwie Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23386|23386]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-67
|1977
+
| [[L30H/24598|24598]]
|style="background-color:#80FF89;" | sprawna
+
| 600 mm
|600
+
| 1982
|Lyd2-57
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Żnin Wąsk.]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23387|23387]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CK-Lyd2]]-01
|1977
+
| [[L30H/24600|24600]]
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1995)
+
| 750 mm
|600
+
| 1982
|Lyd2-58
+
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
|
+
| [[Jedrzejów Wąsk.]]
|Walia, Welsh Highland Railway
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23388|23388]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-53
|1977
+
| [[L30H/23382|23382]]
|style="background-color:#FF8080;" | złom (2005)
+
| 600 mm
|600
+
| 1977
|Lyd2-59
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[Żnin Wąsk.]]
|ZNTK Ostrów Wlkp
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23389|23389]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-57
|1977
+
| [[L30H/23386|23386]]
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1993)
+
| 600 mm
|600
+
| 1977
|Lyd2-60
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[Żnin Wąsk.]]
|Walia, Welsh Highland Railway
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/23390|23390]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|KJ-Lyd2]]-01
|1977
+
| [[L30H/23394|23394]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 750 mm
|600
+
| 1977
|Lyd2-61
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[KWK Janina]]
|Białośliwie Wąsk.
+
| Kolor niebieski
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24367|24367]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|KJ-Lyd2]]-02
|1981
+
| [[L30H/23395|23395]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 750 mm
|600
+
| 1977
|Lyd2-63
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[KWK Janina]]
|KL Pionki
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24368|24368]]
+
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-101
|1981
+
| [[L30H/23437|23437]]
|style="background-color:#80FF89;" | sprawna
+
| 785 mm
|600
+
| 1977
|Lyd2-64
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[Rudy]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor niebieski
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24369|24369]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|LP-Lyd2]]-05
|1981
+
| [[L30H/24048|24048]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 750 mm
|600
+
| 1980
|Lyd2-65
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[BKL Cisna]]
|Białośliwie Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24597|24597]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|LP-Lyd2]]-07
|1982
+
| [[L30H/24050|24050]]
|style="background-color:#FF8080;" | złom (2005)
+
| 750 mm
|600
+
| 1980
|Lyd2-66
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[BKL Cisna]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24598|24598]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|KD-Lyd2]]-02
|1982
+
| [[L30H/24055|24055]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 750 mm
|600
+
| 1980
|Lyd2-67
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[KWK Janina]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24377|24377]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-01
|1981
+
| [[L30H/24056|24056]]
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
+
| 1000 mm
|600
+
| 1980
|Lyd2-70
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[Cementownia Odra Opole]]
|Żnin Wąsk.
+
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
|[[L30H/24378|24378]]
+
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CWO-Lyd2]]-01
|1981
+
| [[L30H/24064|24064]]
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1994)
+
| 750 mm
|600
+
| 1980
|Lyd2-71
+
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
|
+
| [[BKL Cisna]]
|Niemcy, Doellnitzbahn
+
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-04
 +
| [[L30H/24364|24364]]
 +
| 1000 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 +
| [[Cementownia Odra Opole]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-06
 +
| [[L30H/24366|24366]]
 +
| 1000 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 +
| [[Cementownia Odra Opole]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-64
 +
| [[L30H/24368|24368]]
 +
| 600 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 +
| [[Żnin Wąsk.]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-068
 +
| [[L30H/24375|24375]]
 +
| 600 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 +
| [[Żnin Wąsk.]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-58
 +
| [[L30H/23387|23387]]
 +
| 600 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[Welsh Highland Railway, Walia]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-60
 +
| [[L30H/23389|23389]]
 +
| 600 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[Welsh Highland Railway, Walia]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-1?
 +
| [[L30H/23396|23396]]
 +
| 750 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[St. Kitts Scenic Railway, Karaiby]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| TU38.001
 +
| [[L30H/23397|23397]]
 +
| 750 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[Tremesna ve Slezsku, Czechy]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|H1M-Lyd2]]-02
 +
| [[L30H/23418|23418]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[b.inf.]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|H1M-Lyd2]]-03
 +
| [[L30H/23419|23419]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[b.inf.]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| LP-Lyd2-08
 +
| [[L30H/24051|24051]]
 +
| 600 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[Welsh Highland Railway, Walia]]
 +
| Kolor niebieski, obecnie czerwony
 +
 +
|-
 +
| 199 034
 +
| [[L30H/24059|24059]]
 +
| 750 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[Doellnitzbahn, Niemcy]]
 +
| Kolor pomarańczowy
 +
 +
|-
 +
| 199 013
 +
| [[L30H/24060|24060]]
 +
| 750 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[Zittauer Schmalspurbahn, Niemcy]]
 +
| Kolor pomarańczowy
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-3?
 +
| [[L30H/24062|24062]]
 +
| 750 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[St. Kitts Scenic Railway, Karaiby]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-2?
 +
| [[L30H/24067|24067]]
 +
| 750 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[St. Kitts Scenic Railway, Karaiby]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|H1M-Lyd2]]-04
 +
| [[L30H/24374|24374]]
 +
| 785 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[b.inf.]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CN-Lyd2]]-01
 +
| [[L30H/24376|24376]]
 +
| 750 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 +
| [[Great Whipsnade Railway, Whipsnade Zoo, Anglia]]
 +
| Kolor zielony
 +
 +
|-
 +
| 199 033
 +
| [[L30H/24378|24378]]
 +
| 600 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę  
 +
| [[Doellnitzbahn, Niemcy]]
 +
| Kolor zielony
 +
 +
|-
 +
| Żnin Wąsk.
 +
| [[L30H/23381|23381]]
 +
| 600 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  2001
 +
| [[Żnin Wąsk.]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| Żnin Wąsk.
 +
| [[L30H/23384|23384]]
 +
| 600 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  2001
 +
| [[Żnin Wąsk.]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| ZNTK Ostrów Wlkp
 +
| [[L30H/23388|23388]]
 +
| 600 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  2005
 +
| [[ZNTK Ostrów Wlkp]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| BKL Cisna
 +
| [[L30H/23393|23393]]
 +
| 750 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1993
 +
| [[BKL Cisna]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Cukrownia Włostów
 +
| [[L30H/23398|23398]]
 +
| 750 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[Cukrownia Włostów]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| Cukrownia Łubna
 +
| [[L30H/23399|23399]]
 +
| 750 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1993
 +
| [[Cukrownia Łubna]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| Huta Pokój (nr zakł. 1)
 +
| [[L30H/23410|23410]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1985
 +
| [[Huta Pokój (nr zakł. 1)]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Huta Pokój (nr zakł. 2)
 +
| [[L30H/23411|23411]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[Huta Pokój (nr zakł. 2)]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Huta Pokój (nr zakł. 3)
 +
| [[L30H/23412|23412]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[Huta Pokój (nr zakł. 3)]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Huta Pokój (nr zakł. 4)
 +
| [[L30H/23413|23413]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[Huta Pokój (nr zakł. 4)]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Huta Pokój (nr zakł. 5)
 +
| [[L30H/23414|23414]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[Huta Pokój (nr zakł. 5)]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Huta Pokój (nr zakł. 6)
 +
| [[L30H/23415|23415]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[Huta Pokój (nr zakł. 6)]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| KWK Centrum
 +
| [[L30H/23416|23416]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1999
 +
| [[KWK Centrum]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Huta Gliwice (nr zakł. 6)
 +
| [[L30H/23417|23417]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1996
 +
| [[Huta Gliwice (nr zakł. 6)]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Cementownia Groszowice
 +
| [[L30H/23420|23420]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1998
 +
| [[Cementownia Groszowice]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Cementownia Groszowice
 +
| [[L30H/23432|23432]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1998
 +
| [[Cementownia Groszowice]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| Cementownia Groszowice
 +
| [[L30H/23433|23433]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1998
 +
| [[Cementownia Groszowice]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| PTKiGK Zabrze (KWK Zabrze)
 +
| [[L30H/23435|23435]]
 +
| 785 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1989
 +
| [[PTKiGK Zabrze (KWK Zabrze)]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| Cukrownia Łubna
 +
| [[L30H/23436|23436]]
 +
| 750 mm
 +
| 1977
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1993
 +
| [[Cukrownia Łubna]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| BKL Cisna
 +
| [[L30H/24047|24047]]
 +
| 750 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1993
 +
| [[BKL Cisna]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| KWK Polska
 +
| [[L30H/24052|24052]]
 +
| 785 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1997
 +
| [[KWK Polska]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| KWK Polska
 +
| [[L30H/24053|24053]]
 +
| 785 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1997
 +
| [[KWK Polska]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)
 +
| [[L30H/24054|24054]]
 +
| 785 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| Cementownia Odra Opole
 +
| [[L30H/24057|24057]]
 +
| 1000 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  2005
 +
| [[Cementownia Odra Opole]]
 +
| Kolor niebieski
 +
 +
|-
 +
| Cukrownia Strzyżów
 +
| [[L30H/24063|24063]]
 +
| 750 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  199x
 +
| [[Cukrownia Strzyżów]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 +
|-
 +
| KWK Janina
 +
| [[L30H/24066|24066]]
 +
| 750 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1997
 +
| [[KWK Janina]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| Cukrownia Werbkowice
 +
| [[L30H/24068|24068]]
 +
| 750 mm
 +
| 1980
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  199x
 +
| [[Cukrownia Werbkowice]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| KWK Janina
 +
| [[L30H/24370|24370]]
 +
| 750 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1997
 +
| [[KWK Janina]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)
 +
| [[L30H/24371|24371]]
 +
| 785 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)
 +
| [[L30H/24372|24372]]
 +
| 785 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1990
 +
| [[KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| OPEC Gliwice
 +
| [[L30H/24373|24373]]
 +
| 785 mm
 +
| 1981
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  1989
 +
| [[OPEC Gliwice]]
 +
|
 +
 +
|-
 +
| Żnin Wąsk.
 +
| [[L30H/24597|24597]]
 +
| 600 mm
 +
| 1982
 +
| style="background-color:#FF8080;" | złom  2005
 +
| [[Żnin Wąsk.]]
 +
| Kolor czerwony
 +
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}

Wersja z 13:33, 9 lut 2013

L30H
DSC00314bm3.JPG
Lyd2-101 na terenie stacji Rudy (785 mm, ex.750 mm).
Przewoźnik PKP, przemysł, Lasy Państwowe
Oznaczenie przewoźnika Lyd2
Producent FAUR
Lata budowy 1977-1982
Układ osi C
Rozstaw szyn w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 7 t
Średnica kół 1000 mm
Długość ze zderzakami 7100 mm


Prędkość konstrukcyjna 25 km/h


Typ silnika spalinowego Maybach MB83B
Moc znamionowa 350 KM (257 kW)
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna




L30H (oznaczenie PKP Lyd2) – wąskotorowa lokomotywa spalinowa o mocy silnika wynoszącej 350 KM produkowana w latach 1977-1982 przez rumuńskie zakłady FAUR w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o rozstawie 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. PKP eksploatowało lokomotywy Lyd2 o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H (Lxd2), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez PKP do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania. W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm.

Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (785 mm) i na kolei przemysłowej Cementowni Odra w Opolu, ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (600 mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych mi. w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby).

Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).
Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).


Lista lokomotyw eksploatowanych w Polsce

Obecne/ostatnie oznaczenie Nr fabr. Obecny/ostatni prześwit Rok produkcji Stan Obecne/ostatnie stacjonowanie Uwagi
Lyd2-51 23380 600 mm 1977 odstawiony Białośliwie Wąsk. Kolor niebieski
Lyd2-54 23383 600 mm 1977 odstawiony Białośliwie Wąsk. Kolor czerwony
Lyd2-56 23385 600 mm 1977 odstawiony Białośliwie Wąsk. Kolor czerwony
Lyd2-61 23390 600 mm 1977 odstawiony Białośliwie Wąsk. Kolor czerwony
Lyd2-062 23391 600 mm 1977 odstawiony Białośliwie Wąsk. Kolor niebieski
LP-Lyd2-01 23392 750 mm 1977 odstawiony BKL Cisna Kolor czerwony
LP-Lyd2-06 24049 750 mm 1980 odstawiony BKL Cisna Kolor czerwony
CEM.ODRA-Lyd2-03 24058 1000 mm 1980 odstawiony Cementownia Odra Opole Kolor niebieski
CWO-Lyd2-02 24065 750 mm 1980 odstawiony Karczmiska Kolor brązowy
CEM.ODRA-Lyd2-05 24365 1000 mm 1981 odstawiony Cementownia Odra Opole Kolor czerwony
Lyd2-63 24367 600 mm 1981 odstawiony KL Pionki Kolor czerwony
Lyd2-65 24369 600 mm 1981 odstawiony Białośliwie Wąsk. Kolor niebieski
Lyd2-70 24377 600 mm 1981 odstawiony Żnin Wąsk. Kolor czerwony
Lyd2-67 24598 600 mm 1982 odstawiony Żnin Wąsk. Kolor czerwony
CK-Lyd2-01 24600 750 mm 1982 odstawiony Jedrzejów Wąsk. Kolor czerwony
Lyd2-53 23382 600 mm 1977 sprawny Żnin Wąsk. Kolor czerwony
Lyd2-57 23386 600 mm 1977 sprawny Żnin Wąsk. Kolor czerwony
KJ-Lyd2-01 23394 750 mm 1977 sprawny KWK Janina Kolor niebieski
KJ-Lyd2-02 23395 750 mm 1977 sprawny KWK Janina Kolor czerwony
Lyd2-101 23437 785 mm 1977 sprawny Rudy Kolor niebieski
LP-Lyd2-05 24048 750 mm 1980 sprawny BKL Cisna Kolor czerwony
LP-Lyd2-07 24050 750 mm 1980 sprawny BKL Cisna Kolor czerwony
KD-Lyd2-02 24055 750 mm 1980 sprawny KWK Janina Kolor czerwony
CEM.ODRA-Lyd2-01 24056 1000 mm 1980 sprawny Cementownia Odra Opole Kolor czerwony
CWO-Lyd2-01 24064 750 mm 1980 sprawny BKL Cisna Kolor niebieski
CEM.ODRA-Lyd2-04 24364 1000 mm 1981 sprawny Cementownia Odra Opole Kolor czerwony
CEM.ODRA-Lyd2-06 24366 1000 mm 1981 sprawny Cementownia Odra Opole Kolor czerwony
Lyd2-64 24368 600 mm 1981 sprawny Żnin Wąsk. Kolor niebieski
Lyd2-068 24375 600 mm 1981 sprawny Żnin Wąsk. Kolor niebieski
Lyd2-58 23387 600 mm 1977 sprzedany za granicę Welsh Highland Railway, Walia Kolor niebieski
Lyd2-60 23389 600 mm 1977 sprzedany za granicę Welsh Highland Railway, Walia Kolor niebieski
Lyd2-1? 23396 750 mm 1977 sprzedany za granicę St. Kitts Scenic Railway, Karaiby Kolor czerwony
TU38.001 23397 750 mm 1977 sprzedany za granicę Tremesna ve Slezsku, Czechy Kolor niebieski
H1M-Lyd2-02 23418 785 mm 1977 sprzedany za granicę b.inf. Kolor czerwony
H1M-Lyd2-03 23419 785 mm 1977 sprzedany za granicę b.inf. Kolor czerwony
LP-Lyd2-08 24051 600 mm 1980 sprzedany za granicę Welsh Highland Railway, Walia Kolor niebieski, obecnie czerwony
199 034 24059 750 mm 1980 sprzedany za granicę Doellnitzbahn, Niemcy Kolor pomarańczowy
199 013 24060 750 mm 1980 sprzedany za granicę Zittauer Schmalspurbahn, Niemcy Kolor pomarańczowy
Lyd2-3? 24062 750 mm 1980 sprzedany za granicę St. Kitts Scenic Railway, Karaiby Kolor czerwony
Lyd2-2? 24067 750 mm 1980 sprzedany za granicę St. Kitts Scenic Railway, Karaiby Kolor niebieski
H1M-Lyd2-04 24374 785 mm 1981 sprzedany za granicę b.inf. Kolor czerwony
CN-Lyd2-01 24376 750 mm 1981 sprzedany za granicę Great Whipsnade Railway, Whipsnade Zoo, Anglia Kolor zielony
199 033 24378 600 mm 1981 sprzedany za granicę Doellnitzbahn, Niemcy Kolor zielony
Żnin Wąsk. 23381 600 mm 1977 złom 2001 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
Żnin Wąsk. 23384 600 mm 1977 złom 2001 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
ZNTK Ostrów Wlkp 23388 600 mm 1977 złom 2005 ZNTK Ostrów Wlkp Kolor niebieski
BKL Cisna 23393 750 mm 1977 złom 1993 BKL Cisna Kolor czerwony
Cukrownia Włostów 23398 750 mm 1977 złom 1990 Cukrownia Włostów
Cukrownia Łubna 23399 750 mm 1977 złom 1993 Cukrownia Łubna
Huta Pokój (nr zakł. 1) 23410 785 mm 1977 złom 1985 Huta Pokój (nr zakł. 1) Kolor czerwony
Huta Pokój (nr zakł. 2) 23411 785 mm 1977 złom 1990 Huta Pokój (nr zakł. 2) Kolor czerwony
Huta Pokój (nr zakł. 3) 23412 785 mm 1977 złom 1990 Huta Pokój (nr zakł. 3) Kolor czerwony
Huta Pokój (nr zakł. 4) 23413 785 mm 1977 złom 1990 Huta Pokój (nr zakł. 4) Kolor czerwony
Huta Pokój (nr zakł. 5) 23414 785 mm 1977 złom 1990 Huta Pokój (nr zakł. 5) Kolor czerwony
Huta Pokój (nr zakł. 6) 23415 785 mm 1977 złom 1990 Huta Pokój (nr zakł. 6) Kolor czerwony
KWK Centrum 23416 785 mm 1977 złom 1999 KWK Centrum Kolor czerwony
Huta Gliwice (nr zakł. 6) 23417 785 mm 1977 złom 1996 Huta Gliwice (nr zakł. 6) Kolor czerwony
Cementownia Groszowice 23420 785 mm 1977 złom 1998 Cementownia Groszowice Kolor czerwony
Cementownia Groszowice 23432 785 mm 1977 złom 1998 Cementownia Groszowice Kolor czerwony
Cementownia Groszowice 23433 785 mm 1977 złom 1998 Cementownia Groszowice Kolor czerwony
PTKiGK Zabrze (KWK Zabrze) 23435 785 mm 1977 złom 1989 PTKiGK Zabrze (KWK Zabrze)
Cukrownia Łubna 23436 750 mm 1977 złom 1993 Cukrownia Łubna
BKL Cisna 24047 750 mm 1980 złom 1993 BKL Cisna Kolor czerwony
KWK Polska 24052 785 mm 1980 złom 1997 KWK Polska Kolor czerwony
KWK Polska 24053 785 mm 1980 złom 1997 KWK Polska Kolor czerwony
KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków) 24054 785 mm 1980 złom 1990 KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)
Cementownia Odra Opole 24057 1000 mm 1980 złom 2005 Cementownia Odra Opole Kolor niebieski
Cukrownia Strzyżów 24063 750 mm 1980 złom 199x Cukrownia Strzyżów Kolor czerwony
KWK Janina 24066 750 mm 1980 złom 1997 KWK Janina
Cukrownia Werbkowice 24068 750 mm 1980 złom 199x Cukrownia Werbkowice
KWK Janina 24370 750 mm 1981 złom 1997 KWK Janina
KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków) 24371 785 mm 1981 złom 1990 KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)
KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków) 24372 785 mm 1981 złom 1990 KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)
OPEC Gliwice 24373 785 mm 1981 złom 1989 OPEC Gliwice
Żnin Wąsk. 24597 600 mm 1982 złom 2005 Żnin Wąsk. Kolor czerwony

Źródła