Przejazd kolejowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Podział przejazdów kolejowych przeniesiono do Przejazd kolejowy: Podział przejazdów z powodzeniem może być sekcją artykułu o przejazdach.)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Przejazd kolejowy''' to skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie.
+
'''Przejazd kolejowy''' skrzyżowanie [[tor]]u lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie. Najczęstsze zabezpieczenia to sygnalizacja świetlna, [[sygnalizacja akustyczna]] i rogatki. Przed niektórymi przejazdami na [[szlak]]u montuje się także [[tarcza ostrzegawcza#Tarcze ostrzegawcze przejazdowe|tarcze ostrzegawcze przejazdowe]], informujące [[maszynista|maszynistę]] o sprawności urządzeń na przejeździe.
 +
 
 +
Według danych [[PKP PLK]] w Polsce w roku 2016 funkcjonowało 14 681 przejazdów kolejowych, w tym 12 612 na eksploatowanych liniach kolejowych.
  
 
== Podział przejazdów kolejowych ==
 
== Podział przejazdów kolejowych ==
 +
Przejazdy kolejowe dzieli się na:
  
Według danych PKP PLK w naszym kraju funkcjonuje około 16.400 przejazdów kolejowych. Dzielimy je na jednotorowe i wielotorowe. Oprócz tego dzielimy je na 6 kategorii:
+
'''pod względem ilości torów'''
 +
*jednotorowe
 +
*wielotorowe
  
Kategoria A - przejazdy strzeżone, oprócz tego wyposażone w rogatki oraz w większości sygnalizacje świetlną
+
'''pod względem kategorii przejazdu'''
  
Kategoria B - przejazdy niestrzeżony, wyposażony w tzw. półrogatki
+
*A – przejazdy obsługiwane przez dróżnika, wyposażone w rogatki oraz zwykle sygnalizację świetlną (47%)
 +
*B przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w półrogatki oraz sygnalizację świetlną i dźwiękową (23%)
 +
*C – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (27%)
 +
*D – przejazdy oznakowane jedynie znakami drogowymi
 +
*E – przejścia piesze, wyposażone lub niewyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (2%)
 +
*F – przejazdy niepubliczne (1%)
  
Kategoria C - przejazd wyposażony w sygnalizację świetlną
+
W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce.
  
Kategoria D - przejazd oznakowany jedynie znakami drogowymi
+
<gallery>
 +
Plik:Gdańsk Orunia 2009 ubt.JPG|Przejazd kategorii A (Gdańsk)
 +
Plik:Dąbrówka Zabłotnia, Przejazd kolejowy - fotopolska.eu (299856).jpg|Przejazd kategorii B (Dąbrówka Zabłotnia)
 +
Plik:Bierwce - Ług, Przejazd kolejowy - fotopolska.eu (286603).jpg|Przejazd kategorii C (Bierwce – Ług)
 +
Plik:Pucołowo wieś.jpg|Przejazd kategorii D (Pucołowo)
 +
Plik:Las Obora, Racibórz 6.JPG|Przejazd kategorii F (Racibórz)
 +
Plik:Monitoring przejazdu kolejowego.jpg|Na przejazdach sterowanych na odległość stosuje się zwykle monitoring
 +
Plik:Tarcza ostrzegawcza przejazdowa.JPG|Przed niektórymi przejazdami montuje się tarcze ostrzegawcze przejazdowe
 +
</gallery>
  
Kategoria E - przejazd kolejowy wyposażony w tzw. labirynty, dotyczący tylko ruchu pieszego
+
== Oznakowanie ==
 +
Oznaczenia stosowane na [[szlak|szlaku kolejowym]] lub [[Bocznica kolejowa|bocznicy]]:
 +
<gallery>
 +
Plik:W 6a Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6a „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy dać sygnał [[Rp1|Rp1 „Baczność”]]
 +
Plik:W 6b Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6b „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy wielokrotnie dać sygnał [[Rp1|Rp1 „Baczność”]]
 +
Plik:PKP-Osp1-small.svg|Sygnał Osp1 „Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są niesprawne, jazda przez przejazd z prędkością 20 km/h”
 +
Plik:PKP-Osp2-small.svg|Sygnał Osp2 „Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są sprawne, jazda przez przejazd z największą dozwoloną prędkością”
 +
</gallery>
  
Kategoria F - przejazdy niepubliczne
+
Oznaczenia stosowane na drodze:
 +
<gallery>
 +
Plik:Znak A-9.svg|Znak A-9 „Przejazd kolejowy z zaporami” – stosowany przed przejazdem kolejowym z zaporami lub półzaporami (kategorii A lub B)
 +
Plik:Znak A-10.svg|Znak A-10 „Przejazd kolejowy bez zapór” – stosowany przed przejazdami kolejowymi bez zapór lub półzapór  (kategorii C lub D)
 +
Plik:Znak G-3.svg|Znak G-3 „Krzyż św. Andrzeja” – umieszczany bezpośrednio przed przejazdem lub przejściem kategorii C, D i E, bez obsługiwanego urządzenia zabezpieczającego, na szlaku jednotorowym
 +
Plik:Znak G-4.svg|Znak G-3 „Krzyż św. Andrzeja” – umieszczany bezpośrednio przed przejazdem lub przejściem kategorii C, D i E, bez obsługiwanego urządzenia zabezpieczającego, na szlaku wielotorowym
 +
</gallery>
  
Obecnie zgodnie z taryfikatorem mandatów za nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym grozi mandat do 300 zł.  
+
== Bibliografia ==
 +
* Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie – {{Dziennik Ustaw|2015|1744}}
 +
* Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – {{Dziennik Ustaw|2003|2181}}
 +
* {{Cytuj stronę | url = https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/a_Ie-1_od7_10_12.08.pdf | tytuł = Instrukcja sygnalizacji Ie-1 (E-1) | data dostępu = 2018-08-05}}
 +
* {{Cytuj stronę | url = https://www.plk-sa.pl/files/public/raport_roczny/Raport_roczny_za_2016_caly_15.01.2018.pdf | tytuł = Raport roczny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 2016 rok | data dostępu = 2018-08-05}}
  
 
[[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 +
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
 +
[[Kategoria:Infrastruktura]]

Aktualna wersja na dzień 17:00, 6 sie 2018

Przejazd kolejowy – skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie. Najczęstsze zabezpieczenia to sygnalizacja świetlna, sygnalizacja akustyczna i rogatki. Przed niektórymi przejazdami na szlaku montuje się także tarcze ostrzegawcze przejazdowe, informujące maszynistę o sprawności urządzeń na przejeździe.

Według danych PKP PLK w Polsce w roku 2016 funkcjonowało 14 681 przejazdów kolejowych, w tym 12 612 na eksploatowanych liniach kolejowych.

Podział przejazdów kolejowych[edytuj]

Przejazdy kolejowe dzieli się na:

pod względem ilości torów

  • jednotorowe
  • wielotorowe

pod względem kategorii przejazdu

  • A – przejazdy obsługiwane przez dróżnika, wyposażone w rogatki oraz zwykle sygnalizację świetlną (47%)
  • B – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w półrogatki oraz sygnalizację świetlną i dźwiękową (23%)
  • C – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (27%)
  • D – przejazdy oznakowane jedynie znakami drogowymi
  • E – przejścia piesze, wyposażone lub niewyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (2%)
  • F – przejazdy niepubliczne (1%)

W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce.

Oznakowanie[edytuj]

Oznaczenia stosowane na szlaku kolejowym lub bocznicy:

Oznaczenia stosowane na drodze:

Bibliografia[edytuj]

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie – Dz. U. z 2015 r. poz. 1744
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – Dz. U. z 2003 r. poz. 2181