Rudy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 53: Linia 53:
 
'''''Zestawienie taboru obecnie stacjonującego w Rudach'''''
 
'''''Zestawienie taboru obecnie stacjonującego w Rudach'''''
  
=== Parowozy ===
+
{{Lw kwerenda wszystkie|Rudy}}
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Typ
 
! Producent
 
! Rok prod.
 
! Nr. Kotła
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02986|3343]]
 
| Las49
 
| Chrzanów
 
| 1954
 
| 1655/53
 
| 785mm
 
| Las49-3343
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tw53/3996|3996]]
 
| Tw53/Pw53
 
| Chrzanów
 
|1955/1997/9
 
| 13969/54
 
| 785mm
 
| Pw53-02
 
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. Zachowały się skrzynie wodne z Tw53
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
 
| Tw9
 
| AEG
 
| ?
 
| ?
 
| 785mm
 
| Tw9-8
 
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]]
 
| Bn2t
 
| Borsig
 
| 1929
 
| 12050/29
 
| 785mm
 
| 15
 
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 
|
 
|-
 
|}
 
 
 
=== Spalinowe pojazdy trakcyjne ===
 
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
 
| Lxd2
 
| 1981
 
| 785mm
 
| Lxd2-373
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
 
| Lxd2
 
| 1981
 
| 785mm
 
| HP-Lxd2-08
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
 
| Lxd2
 
| 1967
 
| 785mm
 
| Lxd2-354
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
 
| Lxd2
 
| 1967
 
| 785mm
 
| Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357)
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]]
 
| Wls150
 
| 1966
 
| 785mm
 
| Lyd1-150
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]]
 
| Wls180
 
| 1971
 
| 785mm
 
| Wls180-15
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]]
 
| Wls180
 
| 1972
 
| 785mm
 
| Wls180-36
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]]
 
| 2WLs50
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 2WLs50-2088
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]]
 
| 2WLs50
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 2WLs50-1836
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]]
 
| 2WLs40
 
| 1961
 
| 785mm
 
| 10
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 
| Pęknięty blok silnika
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]]
 
| Wls75
 
| 1967
 
| 785mm
 
| Wls75-38
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]]
 
| Wls75
 
| 1971
 
| 785mm
 
| Wls75-66
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-01386|Wlp50-031]]
 
| Wlp50
 
| 1994
 
| 785mm
 
| Wlp50-031
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 
| Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]]
 
| Wmc
 
| nieznany
 
| 785mm
 
| Wmd 101
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
 
| A20D-P
 
| 1986
 
| 785mm
 
| MBxd2-218
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[WLs40/377|Wls40-377]]
 
| WLs40
 
| 1955
 
| 600mm
 
| Wls40-377
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 
|
 
|-
 
| [[WLs40/372|Wls40-372]]
 
| WLs40
 
| 1955
 
| 600mm
 
| Wls40-372
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00074|Wls40-568]]
 
| WLs40
 
| 1957
 
| 600mm
 
| Wls40-568
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W renowacji
 
|
 
|-
 
|}
 
 
 
=== Elektrowozy ===
 
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
 
| Siemens elektrowóz
 
| 1896
 
| 785mm
 
| 15
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie
 
|
 
|-
 
|}
 
 
 
===Wagony pasażerskie===
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Typ
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| A20D-P
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-236-7
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| A20D-P
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-237-5
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| A20D-P
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-238-3
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-313-9
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-314-7
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-315-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-316-2
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-317-0
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-318-9
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-319-6
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxhpi
 
|
 
| 785mm
 
| BTxhpi
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W remoncie
 
| Wagon Kryty<br/>
 
|-
 
| 1Aw
 
|
 
| 785mm
 
| 1Aw
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica
 
|-
 
|-
 
|}
 
  
 
==Kursy turystyczne==
 
==Kursy turystyczne==

Wersja z 18:31, 18 sie 2022

stacja Rudy

Stan: czynny



Podstawowe informacje

Kolej

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Miejscowość

Rudy

Powiat

Raciborski

Współrzędne geograficzne

50°11'23.7"N 18°27'51.1"E

Skrót telegraficzny

R

Rok utworzenia

1899



Infrastruktura

Peron

Tak

"Tak" is not in the list (TAK, NIE, b/d) of allowed values for the "Pw peron" property.

Nastawnia

Tak - w budynku stacyjnym

"Tak - w budynku stacyjnym" is not in the list (D, D/W, D/WW, I, X, b/d) of allowed values for the "Pw nastawnia" property.

Budynek stacyjny

tak

"tak" is not in the list (TAK, NIE, b/d) of allowed values for the "Pw budynek stacyjny" property.

Lokomotywownia

tak




Dane historyczne

Nazwa

Rauden 1899 - 1945
Rudy 1945 - nadal

Rodzaj

stacja 1899 - nadal


Określenie linii przebiegających przez posterunek, położenie posterunku linii oraz zakres lat

Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice km 41,1 b/d - b/d


Szczegółowy opis

Opis budynków i urządzeń

Na stacji znajduje się: - powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura.
- 3 stanowiskowa lokomotywownia wraz z przylegającą wagonownią.
- wieża wodna.
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową.

Opis urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego

Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym.

Opis układu torowego

Historia

[| Historia Stacji]

Położenie posterunku w terenie

Wczytywanie mapy…

Galeria

Zestawienie taboru

Uwaga: Zestawienie zawiera informacje na temat wszystkich pojazdów trakcyjnych, które kiedykolwiek stacjonowały na danej stacji, a których dane znajdują się w naszej bazie.


Typ Numer Obecne / ostatnie
oznaczenie
Stacjonowanie od roku Stacjonowanie do roku Stan Obecne / ostatnie
miejsce stacjonowania
1Aw 1811 Bxhpi 00-380034 211–9 1974 nadal Odstawiona Rudy
2WLs40 1189 10 1993 nadal Odstawiona Rudy
2WLs50 1189 PKP 10 b/d b/d Odstawiona ?
2WLs50 1732 Borynia 6 2015 2018 Odstawiona Błędowa Tyczyńska (Zakład remontowy)
2WLs50 1814 b/d 2014 Nadal Odstawiona Rudy
2WLs50 1817 WLs50-1817 b/d nadal Odstawiona Rudy
2WLs50 1836 WLs50-1836 2017 nadal Odstawiona Rudy
2WLs50 1836 WLs50-1836 2002 b/d Odstawiona Rudy
2WLs50 2088 2Wls50-2088 1993 nadal Sprawna Rudy
2WLs50 2244 2Wls50-2244 "Wisienka" 2010 2018 W trakcie remontu TRI RAIL Tyczyn
802S 01 802S-01 2014 b/d Złom b/d
803S 01 803S-01 2014 nadal Odstawiona Rudy
A20D-P 25076 MBxd2-308 2014 2019 W trakcie remontu Pleszew Miasto
A20D-P 25194 MBxd2-218 2013 nadal Sprawna Rudy
A20D-P ?(223) 805.902 2003 2005 Sprawna Jindřichův Hradec (Czechy)
A20D-P b/d Bxhpi 00-450024-237-5 1988 nadal Odstawiona Rudy
A20D-P b/d Bxhpi 00-450024-238-3 1988 nadal Sprawna Rudy
A20D-P b/d Bxhpi 00-450024-236-7 1988 nadal Odstawiona Rudy
BTxh b/d BTxh 00-320034-317-0 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxh b/d BTxh 00-320034-318-9 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxh b/d BTxh 00-320034-313-9 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxh b/d BTxh 00-320034-319-6 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhp b/d 04 2023 nadal Odstawiona Rudy
BTxhp b/d 03 2023 nadal Odstawiona Rudy
BTxhp b/d 03 b/d b/d Odstawiona Rudy
BTxhp b/d 04 b/d b/d Odstawiona Rudy
BTxhp b/d BTxhp 00-320034-314-7 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhp b/d BTxhp 00-320034-315-4 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhp b/d BTxhp 00-320034-316-2 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhpi b/d BTxhpi 316-1 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhpi b/d BTxhpi 00-220034-311-5 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhpi b/d BTxhpi 00-220034-310-7 b/d nadal Sprawna Rudy
Björke b/d S 00-00-932-3000-1 1969 nadal Odstawiona Rudy
Borsig Bn2t 12050 15 2017 nadal Eksponat Rudy
Doc b/d Doc b/d nadal Sprawna Rudy
GLs30 ? Brak 2010 obecnie Odstawiona Skansen w Rudach
Kddxh b/d Kddxh b/d nadal Sprawna Rudy
Kdxh b/d S b/d nadal Sprawna Rudy
Kdxh b/d Kdxh 00-151344-504-7 b/d nadal Sprawna Rudy
Kdxh b/d S 00-00-934-1105-6 b/d nadal Odstawiona Rudy
L30H 23397 TU38.001 2003 2005 Sprawna Třemešná ve Šlezsku
L30H 23437 Lyd2-101 2003 2005 Sprawna Bytom Karb Wąskotorowy
L30H 23437 Lyd2-101 2010 2020-03-05 Sprawna Bytom Karb Wąskotorowy
L30H 24367 Lyd2-63 2010 2020 Sprawna Środa Wielkopolska Miasto
L45H 20566 Lxd2-370 1968 1973 Złom Bytom Rozbark
L45H 20567 Lxd2-352 1968 1990 W trakcie remontu Bytom Karb Wąskotorowy
L45H 20568 Lxd2-353 1968 1990 Złom Bytom Rozbark
L45H 20569 Lxd2-354 1968 1992 Odstawiona Rudy
L45H 20569 Lxd2-354 2003 nadal Odstawiona Rudy
L45H 20570 Lxd2-355 2004 2005 Złom Stanica
L45H 20570 Lxd2-355 1990 1992 Złom Stanica
L45H 20849 brak 2011 nadal Odstawiona Rudy
L45H 20849 brak 2003 2009 Odstawiona Rudy
L45H 20850 L45H-358 1994 2002 Sprawna Oberwiesenthal
L45H 20850 L45H-358 1970 1990 Sprawna Oberwiesenthal
L45H 20921 Lxd2-360 1970 1970 Złom Bytom Karb Wąskotorowy
L45H 20922 Lxd2-361 1970 1992 Złom Bytom Rozbark
L45H 21277 Lxd2-366 1972 1975 Złom Bytom Karb Wąskotorowy
L45H 21580 Lxd2-367 1973 1992 Złom Bytom Rozbark
L45H 24324 HP-Lxd2-08 2012 nadal W trakcie remontu Rudy
L45H 24325 PKW-Lxd2-09 b/d 2019 Nieznany, W naprawie MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
L45H 24325 PKW-Lxd2-09 2012 2014 Nieznany, W naprawie MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
L45H 24327 PKW-Lxd2-11 b/d 2019 Sprawna MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
L45H 24327 PKW-Lxd2-11 2012 2014 Sprawna MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
L45H 24331 Lxd2-373 2002 2005 Sprawna Rudy
L45H 24331 Lxd2-373 2011 nadal Sprawna Rudy
Las49 3343 Las49-3343 2011 nadal Sprawna Rudy
PWmd b/d PWmd 4001-8 b/d nadal Odstawiona Rudy
Pdx b/d Pdx 00-15 534 7109-6 b/d nadal Sprawna Rudy
Pdxh b/d Pdxh 00-15 534 7106-9 b/d nadal Sprawna Rudy
Pw53 3996 Pw53-02 1997 nadal Eksponat Rudy
Rdxh 23 Rdxh 00-15 734 4603-4 b/d nadal Sprawna Rudy
Siemens b/d 1 1994 nadal W trakcie remontu Rudy
Tw53 2467 Tw53-2566 2010 2020-03-05 Odstawiona Bytom Karb Wąskotorowy
Tw53 2467 Tw53-2566 199x 2007 Odstawiona Bytom Karb Wąskotorowy
Tw53 2652 Tw53-2670 b/d b/d Pomnik Racibórz
Tw53 3996 Tw53-3996 1993 nadal Odstawiona Rudy
Tw9 8 Tw9-8 b/d nadal Eksponat Rudy
WLp50 031 Wlp50-031 2013 2022 W trakcie remontu b/d
WLs150 6838 WLs150-6838 2002 2005 Złom Stanica
WLs150 7211 Lyd1-150 2017 nadal Odstawiona Rudy
WLs150 7225 Wls150-7225 2005 nadal Odstawiona Rudy
WLs150 7228 WLs150-7228 1997 2005 Złom Złomowisko w Gliwicach - Łabędach
WLs150 7230 Lyd1-306 1969 1971 Złom Bytom Rozbark
WLs150 7232 Lyd1-308 1969 1970 Pomnik Nadleśnictwo w Marculach
WLs150 7232 Lyd1-308 2003 2005 Pomnik Nadleśnictwo w Marculach
WLs150 7233 Lyd1-309 1969 1970 Odstawiona Bytom Karb Wąskotorowy
WLs150 7657 WLs150-7657 2002 2005 Złom Złomowisko w Gliwicach - Łabędach
WLs180 11 WLs180-11 2002 2005 Nieznany nieznane
WLs180 15 WLs180-15 1994 2005 Sprawna Rudy
WLs180 15 WLs180-15 2008 nadal Sprawna Rudy
WLs180 36 WLs180-36 1994 2005 Sprawna Rudy
WLs180 36 WLs180-36 2007 nadal Sprawna Rudy
WLs180 42 WLs180-42 2003 2005 Odstawiona Bytom Karb Wąskotorowy
WLs180 5660 Lyd1-250 2002 2005 Sprawna Pleszew Miasto
WLs180 5660 Lyd1-250 2012 2018 Sprawna Pleszew Miasto
WLs180 7 WLs180-07 2016 2018 Odstawiona Pleszew Prywatna Posesja
WLs40 324 brak b/d b/d Odstawiona Jedlicze
WLs40 372 Wls40-372 2010 nadal Eksponat Rudy
WLs40 377 Wls40-377 2010 nadal Eksponat Rudy

… dalsze wyniki

Dokumenty dotyczące posterunku znajdujące się w Archiwum Enkolu

Uwaga: Zestawienie zawiera listę dokumentów archiwalnych znajdujących się w Archiwum Enkolu wygenerowaną na podstawie słów kluczowych.

Źródła



Parowóz Pw53 w Rudach
Widok na wnętrze lokomotywowni Rudy. Na pierwszym planie Lxd2, po lewej w głąb 2WLs50, za nią WLs150
Drezyna w Rudach
Siemens 'Bo w Rudach

Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach – stacja kolei wąskotorowej w Rudach zlokalizowana w kilometrze 41,1 linii kolejowej Bytom Karb Wąskotorowy - Markowice Raciborskie Wąskotorowe[1] Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz, a na stacji tej znajdowało się zaplecze techniczne (m. in. lokomotywownia) tejże kolei. Od 19 października 2006 znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

Informacje ogólne

Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in lokomotywy i wagony. Do 2008 roku Stacją i kolejką opiekowało się Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik. Od chwili przejęcia stacji przez gminę, pieczę nad obiektem sprawuje Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej[2].

Wśród atrakcji oferowanych turystom jest zwiedzanie stacji i hali lokomotywowni, przejazd kolejką na trasie Rudy-Paproć oraz Rudy-Stanice Wąskotorowe, a także drezyną na terenie stacji. Od sierpnia 2011 r. organizowane są również przejazdy wyremontowanym w Hucie Pokój parowozem Las49[3]

Kolej wąskotorowa relacji Gliwice – Rudy – Racibórz o rozstawie toru 785 mm została zbudowana w latach 1899-1900 przez przedsiębiorstwo Górnośląskie Tramwaje Parowe. Do połowy lat 60. XX w. wąskotorówka była podstawowym środkiem transportu miejscowej ludności. Od 1945 r. kolejka została przymusowo przejęta przez PKP i włączona do GKW. Ostatecznie linia Rudy – Gliwice została zamknięta w 1992 r.

Tabor

Historyczny

W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP.






Zestawienie taboru obecnie stacjonującego w Rudach


Kursy turystyczne

  • Na stacji w Rudach odbywają sie całoroczne kursy turystyczne w stronę stacji Stanica oraz w stronę stacji Rybnik Stodoły przez stację Paproć.
  • Pociągi w trakcji parowej prowadzi parowóz Las, w trakcji spalinowej na trasie Rudy-Rybnik Stodoły-Rudy są to Wls180 lub okazjonalnie Lxd2 natomiast na trasie do Stanicy spalinowozy Wls180 lub Lxd2
  • Czasem można podziwiać w ruchu pociągi robocze i utrzymaniowe lub drezynę do patrolu szlaku.
  • Okazjonalnie można spotkać również specjalne pociągi dla miłośników fotografii kolejowej zestawione z wagonów towarowych.

Inne atrakcje

  • Na stacji w Rudach można udać się do bistro "Peron 2", dla dzieci atrakcją jest park linowy "Stacyjkowo Rudy" oraz do restauracji zaaranżowanej w wagonie kolejowym.
  • Możliwa jest także przejażdżka drezyną ręczną .
  • Można także zwiedzać lokomotywownię i wagonownię z przewodnikiem .
  • W wagonowni znajduje się ścieżka ineraktywna z goglami VR oraz innymi ciekawymi atrakcjami.
  • Istnieje możliwość zobaczenia pracy kowala w stacyjnej kuźni oraz warsztaty kowalskie.

Zobacz też

Przypisy

  1. Dodatek do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, część I, V i VII. Bytom: Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach, 1981, ss. 52 - 53. 
  2. O kolejce na X Sesji Rady Miejskiej. www.kolejkarudy.pl. [dostęp 2011-10-27].
  3. "Las 49" główną atrakcją na kolejce. www.kolejkarudy.pl. [dostęp 2011-10-27].

Bibliografia

Linki zewnętrzne

Rudy
Linia Bytom Karb Wąskotorowy - Markowice Raciborskie Wąskotorowe (km linii: 41,1)
odległość: 4,007 km
Stanice WąskotoroweBSicon KBHFaq.svgBSicon STRq.svgBSicon STRq.svg
BSicon lBHF.svg
odległość: 2,001 km



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Rudy. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.