|
|
Linia 53: |
Linia 53: |
| '''''Zestawienie taboru obecnie stacjonującego w Rudach''''' | | '''''Zestawienie taboru obecnie stacjonującego w Rudach''''' |
| | | |
− | === Parowozy ===
| + | {{Lw kwerenda wszystkie|Rudy}} |
− | | |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | |
− | ! style="width:90px" |Nr fabr.
| |
− | ! Typ
| |
− | ! Producent
| |
− | ! Rok prod.
| |
− | ! Nr. Kotła
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Oznaczenie
| |
− | ! style="width:110px"|Stan
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-02986|3343]]
| |
− | | Las49
| |
− | | Chrzanów
| |
− | | 1954
| |
− | | 1655/53
| |
− | | 785mm
| |
− | | Las49-3343
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tw53/3996|3996]]
| |
− | | Tw53/Pw53
| |
− | | Chrzanów
| |
− | |1955/1997/9
| |
− | | 13969/54
| |
− | | 785mm
| |
− | | Pw53-02
| |
− | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
| |
− | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. Zachowały się skrzynie wodne z Tw53
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
| |
− | | Tw9
| |
− | | AEG
| |
− | | ?
| |
− | | ?
| |
− | | 785mm
| |
− | | Tw9-8
| |
− | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
| |
− | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]]
| |
− | | Bn2t
| |
− | | Borsig
| |
− | | 1929
| |
− | | 12050/29
| |
− | | 785mm
| |
− | | 15
| |
− | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | |}
| |
− | | |
− | === Spalinowe pojazdy trakcyjne ===
| |
− | | |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | |
− | ! style="width:90px" |Nr fabr.
| |
− | ! Typ
| |
− | ! Rok prod.
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Oznaczenie
| |
− | ! style="width:110px"|Stan
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
| |
− | | Lxd2
| |
− | | 1981
| |
− | | 785mm
| |
− | | Lxd2-373
| |
− | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
| |
− | | Lxd2
| |
− | | 1981
| |
− | | 785mm
| |
− | | HP-Lxd2-08
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
| |
− | | Lxd2
| |
− | | 1967
| |
− | | 785mm
| |
− | | Lxd2-354
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
| |
− | | Lxd2
| |
− | | 1967
| |
− | | 785mm
| |
− | | Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357)
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | | Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357.
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]]
| |
− | | Wls150
| |
− | | 1966
| |
− | | 785mm
| |
− | | Lyd1-150
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]]
| |
− | | Wls180
| |
− | | 1971
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wls180-15
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]]
| |
− | | Wls180
| |
− | | 1972
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wls180-36
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]]
| |
− | | 2WLs50
| |
− | | 1970
| |
− | | 785mm
| |
− | | 2WLs50-2088
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]]
| |
− | | 2WLs50
| |
− | | 1970
| |
− | | 785mm
| |
− | | 2WLs50-1836
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]]
| |
− | | 2WLs40
| |
− | | 1961
| |
− | | 785mm
| |
− | | 10
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona | |
− | | Pęknięty blok silnika
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]]
| |
− | | Wls75
| |
− | | 1967
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wls75-38
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | | Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji.
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]]
| |
− | | Wls75
| |
− | | 1971
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wls75-66
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-01386|Wlp50-031]]
| |
− | | Wlp50
| |
− | | 1994
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wlp50-031
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
| |
− | | Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW.
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]]
| |
− | | Wmc
| |
− | | nieznany
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wmd 101
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
| |
− | | A20D-P
| |
− | | 1986
| |
− | | 785mm
| |
− | | MBxd2-218
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[WLs40/377|Wls40-377]]
| |
− | | WLs40
| |
− | | 1955
| |
− | | 600mm
| |
− | | Wls40-377
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[WLs40/372|Wls40-372]]
| |
− | | WLs40
| |
− | | 1955
| |
− | | 600mm
| |
− | | Wls40-372
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00074|Wls40-568]]
| |
− | | WLs40
| |
− | | 1957
| |
− | | 600mm
| |
− | | Wls40-568
| |
− | | style="background-color:#80FFFF;" |W renowacji
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | |}
| |
− | | |
− | === Elektrowozy ===
| |
− | | |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
| |
− | ! style="width:90px" |Nr fabr.
| |
− | ! Typ
| |
− | ! Rok prod.
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Oznaczenie
| |
− | ! style="width:110px"|Stan
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
| |
− | | Siemens elektrowóz
| |
− | | 1896
| |
− | | 785mm
| |
− | | 15
| |
− | | style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | |}
| |
− | | |
− | ===Wagony pasażerskie===
| |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
| |
− | ! style="width:90px" |Typ
| |
− | ! Rok prod.
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Oznaczenie
| |
− | ! style="width:110px"|Stan
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | | A20D-P
| |
− | | 1988
| |
− | | 785mm
| |
− | | Bxhpi 00-450024-236-7
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
| |
− | |-
| |
− | | A20D-P
| |
− | | 1988
| |
− | | 785mm
| |
− | | Bxhpi 00-450024-237-5
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
| |
− | |-
| |
− | | A20D-P
| |
− | | 1988
| |
− | | 785mm
| |
− | | Bxhpi 00-450024-238-3
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-313-9
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-314-7
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-315-4
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-316-2
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-317-0
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-318-9
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-319-6
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxhpi
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxhpi
| |
− | | style="background-color:#80FFFF;" |W remoncie
| |
− | | Wagon Kryty<br/>
| |
− | |-
| |
− | | 1Aw
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | 1Aw
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica
| |
− | |-
| |
− | |-
| |
− | |}
| |
| | | |
| ==Kursy turystyczne== | | ==Kursy turystyczne== |
Podstawowe informacje
Kolej
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Współrzędne geograficzne
50°11'23.7"N 18°27'51.1"E
Infrastruktura
"Tak" is not in the list (TAK, NIE, b/d) of allowed values for the "Pw peron" property.
Nastawnia
Tak - w budynku stacyjnym
"Tak - w budynku stacyjnym" is not in the list (D, D/W, D/WW, I, X, b/d) of allowed values for the "Pw nastawnia" property.
"tak" is not in the list (TAK, NIE, b/d) of allowed values for the "Pw budynek stacyjny" property.
Dane historyczne
Nazwa
Rauden
|
1899
|
-
|
1945
|
Rudy
|
1945
|
-
|
nadal
|
Określenie linii przebiegających przez posterunek, położenie posterunku linii oraz zakres lat
Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice
|
km 41,1
|
b/d
|
-
|
b/d
|
Szczegółowy opis
Opis budynków i urządzeń
Na stacji znajduje się:
- powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura.
- 3 stanowiskowa lokomotywownia wraz z przylegającą wagonownią.
- wieża wodna.
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową.
Opis urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego
Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym.
Położenie posterunku w terenie
Wczytywanie mapy…
{"minzoom":false,"maxzoom":false,"mappingservice":"leaflet","width":"auto","height":"350px","centre":false,"title":"","label":"","icon":"","lines":[],"polygons":[],"circles":[],"rectangles":[],"copycoords":false,"static":false,"zoom":false,"defzoom":14,"layers":["OpenStreetMap"],"image layers":[],"overlays":[],"resizable":false,"fullscreen":false,"scrollwheelzoom":true,"cluster":false,"clustermaxzoom":20,"clusterzoomonclick":true,"clustermaxradius":80,"clusterspiderfy":true,"geojson":"","clicktarget":"","imageLayers":[],"locations":[{"text":"","title":"","link":"","lat":50.189916666667,"lon":18.464194444444,"icon":""}],"imageoverlays":null}
Galeria
Zestawienie taboru
Uwaga: Zestawienie zawiera informacje na temat wszystkich pojazdów trakcyjnych, które kiedykolwiek stacjonowały na danej stacji, a których dane znajdują się w naszej bazie.
Typ |
Numer |
Obecne / ostatnie oznaczenie |
Stacjonowanie od roku |
Stacjonowanie do roku |
Stan |
Obecne / ostatnie miejsce stacjonowania
|
1Aw
|
1811
|
Bxhpi 00-380034 211–9
|
1974
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
2WLs40
|
1189
|
10
|
1993
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
2WLs50
|
1189
|
PKP 10
|
b/d
|
b/d
|
Odstawiona
|
?
|
2WLs50
|
1732
|
Borynia 6
|
2015
|
2018
|
Odstawiona
|
Błędowa Tyczyńska (Zakład remontowy)
|
2WLs50
|
1814
|
b/d
|
2014
|
Nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
2WLs50
|
1817
|
WLs50-1817
|
b/d
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
2WLs50
|
1836
|
WLs50-1836
|
2017
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
2WLs50
|
1836
|
WLs50-1836
|
2002
|
b/d
|
Odstawiona
|
Rudy
|
2WLs50
|
2088
|
2Wls50-2088
|
1993
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
2WLs50
|
2244
|
2Wls50-2244 "Wisienka"
|
2010
|
2018
|
W trakcie remontu
|
TRI RAIL Tyczyn
|
802S
|
01
|
802S-01
|
2014
|
b/d
|
Złom
|
b/d
|
803S
|
01
|
803S-01
|
2014
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
A20D-P
|
25076
|
MBxd2-308
|
2014
|
2019
|
W trakcie remontu
|
Pleszew Miasto
|
A20D-P
|
25194
|
MBxd2-218
|
2013
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
A20D-P
|
?(223)
|
805.902
|
2003
|
2005
|
Sprawna
|
Jindřichův Hradec (Czechy)
|
A20D-P
|
b/d
|
Bxhpi 00-450024-237-5
|
1988
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
A20D-P
|
b/d
|
Bxhpi 00-450024-238-3
|
1988
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
A20D-P
|
b/d
|
Bxhpi 00-450024-236-7
|
1988
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
BTxh
|
b/d
|
BTxh 00-320034-317-0
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxh
|
b/d
|
BTxh 00-320034-318-9
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxh
|
b/d
|
BTxh 00-320034-313-9
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxh
|
b/d
|
BTxh 00-320034-319-6
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxhp
|
b/d
|
04
|
2023
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
BTxhp
|
b/d
|
03
|
2023
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
BTxhp
|
b/d
|
03
|
b/d
|
b/d
|
Odstawiona
|
Rudy
|
BTxhp
|
b/d
|
04
|
b/d
|
b/d
|
Odstawiona
|
Rudy
|
BTxhp
|
b/d
|
BTxhp 00-320034-314-7
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxhp
|
b/d
|
BTxhp 00-320034-315-4
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxhp
|
b/d
|
BTxhp 00-320034-316-2
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxhpi
|
b/d
|
BTxhpi 316-1
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxhpi
|
b/d
|
BTxhpi 00-220034-311-5
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
BTxhpi
|
b/d
|
BTxhpi 00-220034-310-7
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
Björke
|
b/d
|
S 00-00-932-3000-1
|
1969
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
Borsig Bn2t
|
12050
|
15
|
2017
|
nadal
|
Eksponat
|
Rudy
|
Doc
|
b/d
|
Doc
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
GLs30
|
?
|
Brak
|
2010
|
obecnie
|
Odstawiona
|
Skansen w Rudach
|
Kddxh
|
b/d
|
Kddxh
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
Kdxh
|
b/d
|
S
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
Kdxh
|
b/d
|
Kdxh 00-151344-504-7
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
Kdxh
|
b/d
|
S 00-00-934-1105-6
|
b/d
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
L30H
|
23397
|
TU38.001
|
2003
|
2005
|
Sprawna
|
Třemešná ve Šlezsku
|
L30H
|
23437
|
Lyd2-101
|
2003
|
2005
|
Sprawna
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
L30H
|
23437
|
Lyd2-101
|
2010
|
2020-03-05
|
Sprawna
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
L30H
|
24367
|
Lyd2-63
|
2010
|
2020
|
Sprawna
|
Środa Wielkopolska Miasto
|
L45H
|
20566
|
Lxd2-370
|
1968
|
1973
|
Złom
|
Bytom Rozbark
|
L45H
|
20567
|
Lxd2-352
|
1968
|
1990
|
W trakcie remontu
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
L45H
|
20568
|
Lxd2-353
|
1968
|
1990
|
Złom
|
Bytom Rozbark
|
L45H
|
20569
|
Lxd2-354
|
1968
|
1992
|
Odstawiona
|
Rudy
|
L45H
|
20569
|
Lxd2-354
|
2003
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
L45H
|
20570
|
Lxd2-355
|
2004
|
2005
|
Złom
|
Stanica
|
L45H
|
20570
|
Lxd2-355
|
1990
|
1992
|
Złom
|
Stanica
|
L45H
|
20849
|
brak
|
2011
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
L45H
|
20849
|
brak
|
2003
|
2009
|
Odstawiona
|
Rudy
|
L45H
|
20850
|
L45H-358
|
1994
|
2002
|
Sprawna
|
Oberwiesenthal
|
L45H
|
20850
|
L45H-358
|
1970
|
1990
|
Sprawna
|
Oberwiesenthal
|
L45H
|
20921
|
Lxd2-360
|
1970
|
1970
|
Złom
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
L45H
|
20922
|
Lxd2-361
|
1970
|
1992
|
Złom
|
Bytom Rozbark
|
L45H
|
21277
|
Lxd2-366
|
1972
|
1975
|
Złom
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
L45H
|
21580
|
Lxd2-367
|
1973
|
1992
|
Złom
|
Bytom Rozbark
|
L45H
|
24324
|
HP-Lxd2-08
|
2012
|
nadal
|
W trakcie remontu
|
Rudy
|
L45H
|
24325
|
PKW-Lxd2-09
|
b/d
|
2019
|
Nieznany, W naprawie
|
MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
|
L45H
|
24325
|
PKW-Lxd2-09
|
2012
|
2014
|
Nieznany, W naprawie
|
MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
|
L45H
|
24327
|
PKW-Lxd2-11
|
b/d
|
2019
|
Sprawna
|
MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
|
L45H
|
24327
|
PKW-Lxd2-11
|
2012
|
2014
|
Sprawna
|
MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
|
L45H
|
24331
|
Lxd2-373
|
2002
|
2005
|
Sprawna
|
Rudy
|
L45H
|
24331
|
Lxd2-373
|
2011
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
Las49
|
3343
|
Las49-3343
|
2011
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
PWmd
|
b/d
|
PWmd 4001-8
|
b/d
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
Pdx
|
b/d
|
Pdx 00-15 534 7109-6
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
Pdxh
|
b/d
|
Pdxh 00-15 534 7106-9
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
Pw53
|
3996
|
Pw53-02
|
1997
|
nadal
|
Eksponat
|
Rudy
|
Rdxh
|
23
|
Rdxh 00-15 734 4603-4
|
b/d
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
Siemens
|
b/d
|
1
|
1994
|
nadal
|
W trakcie remontu
|
Rudy
|
Tw53
|
2467
|
Tw53-2566
|
2010
|
2020-03-05
|
Odstawiona
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
Tw53
|
2467
|
Tw53-2566
|
199x
|
2007
|
Odstawiona
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
Tw53
|
2652
|
Tw53-2670
|
b/d
|
b/d
|
Pomnik
|
Racibórz
|
Tw53
|
3996
|
Tw53-3996
|
1993
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
Tw9
|
8
|
Tw9-8
|
b/d
|
nadal
|
Eksponat
|
Rudy
|
WLp50
|
031
|
Wlp50-031
|
2013
|
2022
|
W trakcie remontu
|
b/d
|
WLs150
|
6838
|
WLs150-6838
|
2002
|
2005
|
Złom
|
Stanica
|
WLs150
|
7211
|
Lyd1-150
|
2017
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
WLs150
|
7225
|
Wls150-7225
|
2005
|
nadal
|
Odstawiona
|
Rudy
|
WLs150
|
7228
|
WLs150-7228
|
1997
|
2005
|
Złom
|
Złomowisko w Gliwicach - Łabędach
|
WLs150
|
7230
|
Lyd1-306
|
1969
|
1971
|
Złom
|
Bytom Rozbark
|
WLs150
|
7232
|
Lyd1-308
|
1969
|
1970
|
Pomnik
|
Nadleśnictwo w Marculach
|
WLs150
|
7232
|
Lyd1-308
|
2003
|
2005
|
Pomnik
|
Nadleśnictwo w Marculach
|
WLs150
|
7233
|
Lyd1-309
|
1969
|
1970
|
Odstawiona
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
WLs150
|
7657
|
WLs150-7657
|
2002
|
2005
|
Złom
|
Złomowisko w Gliwicach - Łabędach
|
WLs180
|
11
|
WLs180-11
|
2002
|
2005
|
Nieznany
|
nieznane
|
WLs180
|
15
|
WLs180-15
|
1994
|
2005
|
Sprawna
|
Rudy
|
WLs180
|
15
|
WLs180-15
|
2008
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
WLs180
|
36
|
WLs180-36
|
1994
|
2005
|
Sprawna
|
Rudy
|
WLs180
|
36
|
WLs180-36
|
2007
|
nadal
|
Sprawna
|
Rudy
|
WLs180
|
42
|
WLs180-42
|
2003
|
2005
|
Odstawiona
|
Bytom Karb Wąskotorowy
|
WLs180
|
5660
|
Lyd1-250
|
2002
|
2005
|
Sprawna
|
Pleszew Miasto
|
WLs180
|
5660
|
Lyd1-250
|
2012
|
2018
|
Sprawna
|
Pleszew Miasto
|
WLs180
|
7
|
WLs180-07
|
2016
|
2018
|
Odstawiona
|
Pleszew Prywatna Posesja
|
WLs40
|
324
|
brak
|
b/d
|
b/d
|
Odstawiona
|
Jedlicze
|
WLs40
|
372
|
Wls40-372
|
2010
|
nadal
|
Eksponat
|
Rudy
|
WLs40
|
377
|
Wls40-377
|
2010
|
nadal
|
Eksponat
|
Rudy
|
… dalsze wyniki
Dokumenty dotyczące posterunku znajdujące się w Archiwum Enkolu
Uwaga: Zestawienie zawiera listę dokumentów archiwalnych znajdujących się w Archiwum Enkolu wygenerowaną na podstawie słów kluczowych.
Widok na wnętrze lokomotywowni Rudy. Na pierwszym planie
Lxd2, po lewej w głąb
2WLs50, za nią
WLs150
Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach – stacja kolei wąskotorowej w Rudach zlokalizowana w kilometrze 41,1 linii kolejowej Bytom Karb Wąskotorowy - Markowice Raciborskie Wąskotorowe[1] Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz, a na stacji tej znajdowało się zaplecze techniczne (m. in. lokomotywownia) tejże kolei. Od 19 października 2006 znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.
Informacje ogólne
Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in lokomotywy i wagony. Do 2008 roku Stacją i kolejką opiekowało się Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik. Od chwili przejęcia stacji przez gminę, pieczę nad obiektem sprawuje Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej[2].
Wśród atrakcji oferowanych turystom jest zwiedzanie stacji i hali lokomotywowni, przejazd kolejką na trasie Rudy-Paproć oraz Rudy-Stanice Wąskotorowe, a także drezyną na terenie stacji. Od sierpnia 2011 r. organizowane są również przejazdy wyremontowanym w Hucie Pokój parowozem Las49[3]
Kolej wąskotorowa relacji Gliwice – Rudy – Racibórz o rozstawie toru 785 mm została zbudowana w latach 1899-1900 przez przedsiębiorstwo Górnośląskie Tramwaje Parowe. Do połowy lat 60. XX w. wąskotorówka była podstawowym środkiem transportu miejscowej ludności. Od 1945 r. kolejka została przymusowo przejęta przez PKP i włączona do GKW. Ostatecznie linia Rudy – Gliwice została zamknięta w 1992 r.
Tabor
Historyczny
W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP.
Zestawienie taboru obecnie stacjonującego w Rudach
Kursy turystyczne
- Na stacji w Rudach odbywają sie całoroczne kursy turystyczne w stronę stacji Stanica oraz w stronę stacji Rybnik Stodoły przez stację Paproć.
- Pociągi w trakcji parowej prowadzi parowóz Las, w trakcji spalinowej na trasie Rudy-Rybnik Stodoły-Rudy są to Wls180 lub okazjonalnie Lxd2 natomiast na trasie do Stanicy spalinowozy Wls180 lub Lxd2
- Czasem można podziwiać w ruchu pociągi robocze i utrzymaniowe lub drezynę do patrolu szlaku.
- Okazjonalnie można spotkać również specjalne pociągi dla miłośników fotografii kolejowej zestawione z wagonów towarowych.
Inne atrakcje
- Na stacji w Rudach można udać się do bistro "Peron 2", dla dzieci atrakcją jest park linowy "Stacyjkowo Rudy" oraz do restauracji zaaranżowanej w wagonie kolejowym.
- Możliwa jest także przejażdżka drezyną ręczną .
- Można także zwiedzać lokomotywownię i wagonownię z przewodnikiem .
- W wagonowni znajduje się ścieżka ineraktywna z goglami VR oraz innymi ciekawymi atrakcjami.
- Istnieje możliwość zobaczenia pracy kowala w stacyjnej kuźni oraz warsztaty kowalskie.
Zobacz też
Przypisy
Bibliografia
Linki zewnętrzne