Tarcza manewrowa

Z Enkol
Wersja z dnia 08:11, 23 lis 2013 autorstwa Macpach123 (dyskusja | edycje) (utworzenie strony)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Tarcza manewrowa wysoka

Tarcza manewrowa – urządzenie sygnalizacyjne stosowane w ruchu kolejowym do informowania maszynisty w czasie manewrów, czy może wyjechać za tarczę, czy nie.

Tarcze manewrowe w Polsce[edytuj]

Tarcze kształtowe[edytuj]

Tarcza manewrowa kształtowa

Tarcze manewrowe kształtowe są urządzeniami mechanicznymi zaopatrzonymi w blaszaną tarczę o ustalonym kolorze i kształcie, która odchylając się pokazuje określony sygnał. Tarcza dla zapewnienia widoczności w nocy jest wyposażona w kolorowe latarnie. Istnieją dwa rodzaje tarcz manewrowych kształtowych:

  • Nieruchome, w postaci kwadratowej (postawionej z przekątną pionowo) niebieskiej tarczy z białą obwódką. Tarcza taka w sposób ciągły zabrania przetaczania - może wyświetlić tylko jeden sygnał: M1 "Jazda manewrowa zabroniona".
  • Dwustawne, w których tarcza ma możliwość odchylania w osi poziomej – tarcza w pozycji poziomej (maszynista widzi jedynie płaską blachę) oznacza zezwolenie na przetaczanie. Tarcza dwustawna może wyświetlić sygnały M1 "Jazda manewrowa zabroniona" oraz M2 "Jazda manewrowa dozwolona".
Sygnały na kształtowych tarczach manewrowych
Pkp-m1.svg
M1
Jazda manewrowa zabroniona
Pkp-m2.svg
M2
Jazda manewrowa dozwolona

Tarcze świetlne[edytuj]

Tarcza manewrowa niska (karzełkowa)

Tarcze manewrowe świetlne, wyglądające podobnie jak semafory, ale o słupie pomalowanym na szaro. Istnieją dwa rodzaje tarcz manewrowych świetlnych:

  • Jednostawne na których znajduje się oprawa ze szkłem niebieskim. Tarcza taka może wyświetlić tylko jeden sygnał: Ms1 "Jazda manewrowa zabroniona".
  • Dwustawne na których znajduje się oprawa z dwiema latarniami w jednym pionie: jedna ze szkłem niebieskim i jedna ze szkłem matowobiałym. Często spotyka się tarcze manewrowe świetlne w postaci sygnalizatora karzełkowego: niska podstawa betonowa z umieszczoną na na niej głowicą świetlną; jest on stosowany, gdy tarcza wysoka nie mieści się w skrajni. Tarcza dwustawna może wyświetlić sygnały Ms1 "Jazda manewrowa zabroniona" oraz Ms2 "Jazda manewrowa dozwolona".
Sygnały na świetlnych tarczach manewrowych
Niebieskie jednokomorowe ciągłe.svg
Podstawa tm.svg
Ms1
Jazda manewrowa zabroniona
Niebieskie góra ciągłe.svg
Wygaszony dół.svg
Podstawa tm.svg
Ms1
Jazda manewrowa zabroniona
Wygaszony góra.svg
Białe dół ciągłe.svg
Podstawa tm.svg
Ms2
Jazda manewrowa dozwolona

Zobacz też[edytuj]

Bibliografia[edytuj]

  1. Ie-1 (E-1). Instrukcja sygnalizacji. Warszawa: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., 2006. 



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Tarcza manewrowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.