Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11): Różnice pomiędzy wersjami
(→Ld1: italik) |
(→MBc1) |
||
(Nie pokazano 36 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | Od 1 stycznia 1961 roku, na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, obowiązywały przepisy [[Przepisy:WM11|WM11]], które określały sposób oznaczania taboru wedle odpowiednich serii. W części dotyczącej oznaczeń literowych oraz numeracji pojazdów trakcyjnych i specjalnych przepisy te były stosowane do końca funkcjonowania kolei wąskotorowych w strukturach PKP. Dziś są nadal stosowane na większości kolei wąskotorowych, lecz już jedynie w na zasadzie zwyczaju lub szacunku do historii i tradycji. | ||
− | Od 1 | + | W części dotyczącej numeracji wagonów instrukcję Wm-11 stosowano do drugiej połowy roku 1974. Od 1 września 1974 rozpoczęto stosowanie ujednoliconych dwunastocyfrowych numerów taborowych zwanych "CETAR". |
+ | |||
+ | {{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}} | ||
== Parowozy == | == Parowozy == | ||
− | + | Oznaczenia serii [[parowóz|parowozów]] składały się z symboli umieszczonych obok siebie, które oznaczały kolejno: | |
# pozycja pierwsza - rodzaj parowozu, | # pozycja pierwsza - rodzaj parowozu, | ||
# pozycja druga - układ osi, | # pozycja druga - układ osi, | ||
# pozycja trzecia - moc parowozu w KM lub pochodzenie, | # pozycja trzecia - moc parowozu w KM lub pochodzenie, | ||
+ | # pozycja czwarta (numer inwentarzowy) - szerokość toru, do której parowóz był przystosowany | ||
1. Parowozy wąskotorowe podzielono na dwa rodzaje: | 1. Parowozy wąskotorowe podzielono na dwa rodzaje: | ||
Linia 13: | Linia 17: | ||
2. Układ osi danego [[parowóz|parowozu]] oznaczany był za pomocą następujących symboli: | 2. Układ osi danego [[parowóz|parowozu]] oznaczany był za pomocą następujących symboli: | ||
− | : (brak symbolu) - dwie osie napędne, | + | : ''(brak symbolu)'' - dwie osie napędne, |
: '''y''' - trzy osie napędne, | : '''y''' - trzy osie napędne, | ||
: '''x''' - cztery osie napędne, | : '''x''' - cztery osie napędne, | ||
Linia 36: | Linia 40: | ||
: W przypadku [[parowóz|parowozów]] pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku) w miejsce symbolu określającego moc. Natomiast [[parowóz|parowozy]] dostarczone w ramach pomocy UNRA maiły umieszczony symbol „u” w miejsce symbolu określającego moc [[parowóz|parowozu]]. | : W przypadku [[parowóz|parowozów]] pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku) w miejsce symbolu określającego moc. Natomiast [[parowóz|parowozy]] dostarczone w ramach pomocy UNRA maiły umieszczony symbol „u” w miejsce symbolu określającego moc [[parowóz|parowozu]]. | ||
+ | |||
+ | 4. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]], do której był przystosowany parowóz, nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu: | ||
+ | :* tor o szerokości 600 mm - od 0001 do 1000 | ||
+ | :* tor o szerokości 750 mm - od 1001 do 2000 | ||
+ | :* tor o szerokości 785 mm - od 2001 do 2800 | ||
+ | :* tor o szerokości 800 mm - od 2801 do 3000 | ||
+ | :* tor o szerokości 1000 mm - od 3001 do 4000 | ||
''' ''Przykłady:'' ''' | ''' ''Przykłady:'' ''' | ||
=== Px48 === | === Px48 === | ||
+ | [[Plik:Px48-1760 tabliczka.jpg|thumb|right|290px|]] | ||
+ | |||
* '''P''' - [[Parowóz]] | * '''P''' - [[Parowóz]] | ||
* '''x''' - posiadający 4 osie napędne | * '''x''' - posiadający 4 osie napędne | ||
* '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku. | * '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku. | ||
+ | * '''1760''' - parowóz przystosowany do toru o szerokości 750 mm | ||
Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu [[D-h2]]. | Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu [[D-h2]]. | ||
+ | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
+ | Plik:Px48-3901.jpg|Parowóz Px48-3901. | ||
+ | </gallery> | ||
+ | {{clear}} | ||
== Tendry == | == Tendry == | ||
− | Oznaczenie [[Tander|tendrów]] | + | Oznaczenie [[Tander|tendrów]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# rodzaj tendra, | # rodzaj tendra, | ||
# pojemność zbiornika na wodę, | # pojemność zbiornika na wodę, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
− | # pochodzenie tendra | + | # pochodzenie tendra, |
+ | # numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której tender był przystosowany | ||
− | 1. Tendry wąskotorowe | + | 1. Tendry wąskotorowe dzieliły się na dwa rodzaje, a mianowicie: |
:'''Pt''' - tendry połączone z [[Parowóz|parowozem]], | :'''Pt''' - tendry połączone z [[Parowóz|parowozem]], | ||
:'''Zt''' - tendry oddzielne. | :'''Zt''' - tendry oddzielne. | ||
Linia 60: | Linia 79: | ||
2. Dla określenia pojemności zbiornika na wodę stosowano liczbę wskazująca pojemność zbiornika w m3 zaokrąglona do liczby całkowitej. | 2. Dla określenia pojemności zbiornika na wodę stosowano liczbę wskazująca pojemność zbiornika w m3 zaokrąglona do liczby całkowitej. | ||
− | 3. Dla określenia liczby osi lokomotywy | + | 3. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosowano symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
Linia 66: | Linia 85: | ||
4. Dla tendrów pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku). | 4. Dla tendrów pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku). | ||
+ | |||
+ | 5. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]], do której był przystosowany tender, nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu: | ||
+ | :* tor o szerokości 600 mm - od 5001 do 5200 | ||
+ | :* tor o szerokości 750 mm - od 5201 do 5370 | ||
+ | :* tor o szerokości 785 mm - od 5371 do 5400 | ||
+ | :* tor o szerokości 800 mm - od 5401 do 5430 | ||
+ | :* tor o szerokości 1000 mm - od 5431 do 5500 | ||
+ | |||
''' ''Przykłady:'' ''' | ''' ''Przykłady:'' ''' | ||
=== Ptx48 === | === Ptx48 === | ||
− | * '''Pt''' - [[Tender]] połączony z parowozem (w tym przypadku z parowozem [[Oznaczenia taboru PKP ( | + | [[Plik:Pxt48-1760 tabliczka.jpg|thumb|right|290px|]] |
+ | |||
+ | * '''Pt''' - [[Tender]] połączony z parowozem (w tym przypadku z parowozem [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Px48|Px48]]) | ||
* '''x''' - posiadający 4 osie | * '''x''' - posiadający 4 osie | ||
* '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku. | * '''48''' - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku. | ||
+ | * '''1760''' - numer inwentarzowy, który powinien jednocześnie określać szerokość toru, do którego tender był przystosowany. W tym wypadku numer ten został nadany niezgodnie z instrukcją. | ||
− | : Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, | + | : Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, prawdopodobnie dlatego, że uznano, iż jest to konstrukcja znormalizowana o powszechnie znanych parametrach. W pełni poprawne oznaczenia tendra winno brzmieć '''Pt6x48'''. |
+ | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
+ | Plik:IMtender.jpg| | ||
+ | </gallery> | ||
+ | {{clear}} | ||
== Lokomotywy spalinowe == | == Lokomotywy spalinowe == | ||
− | Oznaczenie [[Lokomotywa spalinowa|lokomotyw spalinowych]] | + | Oznaczenie [[Lokomotywa spalinowa|lokomotyw spalinowych]] składalło się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# rodzaj lokomotywy, | # rodzaj lokomotywy, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj silnika, | # rodzaj silnika, | ||
− | # rodzaj przekładni. | + | # rodzaj przekładni, |
+ | # numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której dana lokomotywa była przystosowana. | ||
− | 1. Lokomotywy spalinowe wąskotorowe | + | 1. Lokomotywy spalinowe wąskotorowe dzielliły się na dwa rodzaje, a mianowicie: |
:'''L''' - lokomotywy spalinowe bez przedziału bagażowego, | :'''L''' - lokomotywy spalinowe bez przedziału bagażowego, | ||
:'''Lf''' - lokomotywy spalinowe z przedziałem bagażowym. | :'''Lf''' - lokomotywy spalinowe z przedziałem bagażowym. | ||
− | 2. Dla określenia liczby osi lokomotywy | + | 2. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosowano symbole: |
− | :(brak symbolu) - 2 osie napędne, | + | :''(brak symbolu)'' - 2 osie napędne, |
:'''y''' - 3 osie napędne, | :'''y''' - 3 osie napędne, | ||
:'''x''' - 4 osie napędne, | :'''x''' - 4 osie napędne, | ||
Linia 100: | Linia 135: | ||
:'''n''' - osie przednia i tylna. | :'''n''' - osie przednia i tylna. | ||
− | 3. Do określenia rodzaju silnika w lokomotywie spalinowej | + | 3. Do określenia rodzaju silnika w lokomotywie spalinowej stosowano następujące symbole: |
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | :'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | ||
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]], | :'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]], | ||
:'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy. | :'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy. | ||
− | 4. Do określenia rodzaju przekładni | + | 4. Do określenia rodzaju przekładni stosowano następujące symbole cyfrowe: |
:'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]], | :'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]], | ||
:'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]], | :'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]], | ||
:'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]], | :'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]], | ||
:'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]]. | :'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]]. | ||
+ | |||
+ | 5. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]], do której była przystosowana lokomotywa nadawano jej numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu: | ||
+ | :* tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100 | ||
+ | :* tor o szerokości 750 mm - od 101 do 300 | ||
+ | :* tor o szerokości 785 mm - od 301 do 380 | ||
+ | :* tor o szerokości 800 mm - od 381 do 400 | ||
+ | :* tor o szerokości 1000 mm - od 401 do 500 | ||
+ | |||
''' ''Przykłady:'' ''' | ''' ''Przykłady:'' ''' | ||
Linia 118: | Linia 161: | ||
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów | * '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów | ||
− | Do serii Ld1 | + | Do serii Ld1 można zaliczyć lokomotywy typu [[WLs40]] (w tym podtypów WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50 i t.p.) a także lokomotywę typu [[Ns3]] eksploatowaną na [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych]] oraz lokomotywę zbudowaną w warsztatach w Piasecznie, eksploatowaną na [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa|Grójeckiej Kolei Dojazdowej]] |
+ | |||
+ | [[File:Ld1-1.jpg|300px]] | ||
+ | |||
+ | Lokomotywa Ld1-1 w lokomotywowni w Białośliwiu. | ||
=== Lyd1 === | === Lyd1 === | ||
Linia 125: | Linia 172: | ||
* '''d''' - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym | * '''d''' - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym | ||
* '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów | * '''1''' - oraz mechaniczną skrzynia biegów | ||
+ | * '''309''' - numer inwentarzowy określający jednocześnie, że lokomotywa była przystosowana do toru o szerokości 785 mm | ||
− | Do serii Lyd1 | + | Do serii Lyd1 zaliczano następujące typy lokomotyw: |
* [[WLs150]] | * [[WLs150]] | ||
* [[WLs180]] (produkowana także pod oznaczeniem 803D) | * [[WLs180]] (produkowana także pod oznaczeniem 803D) | ||
+ | [[Plik:DSC07994am.JPG|290px]] | ||
+ | |opis_zdjęcia = Lokomotywa Lyd1-226. | ||
=== Lyd2 === | === Lyd2 === | ||
Linia 136: | Linia 186: | ||
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | * '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | ||
− | Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 | + | Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 była [[L30H]]. |
+ | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
+ | Plik:0016tm.jpg|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej. | ||
+ | </gallery> | ||
+ | {{clear}} | ||
+ | === Lxd2 === | ||
+ | [[Plik:DSC03076am.JPG|thumb|right|290px|]] | ||
− | |||
* '''L''' - [[Lokomotywa spalinowa]] | * '''L''' - [[Lokomotywa spalinowa]] | ||
* '''x''' - posiadająca 4 osie napędne | * '''x''' - posiadająca 4 osie napędne | ||
Linia 145: | Linia 200: | ||
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | * '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | ||
− | Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 | + | Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 była [[L45H]]. |
− | |||
+ | [[Plik:Lxd2-467.jpg|300px]] | ||
+ | Lokomotywa Lxd2-467. | ||
== Wagony silnikowe == | == Wagony silnikowe == | ||
− | Oznaczenie [[Wagon silnikowy|wagonów silnikowych]] | + | Oznaczenie [[Wagon silnikowy|wagonów silnikowych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# przynależność do wagonów silnikowych, | # przynależność do wagonów silnikowych, | ||
# klasę wagonu, | # klasę wagonu, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj silnika, | # rodzaj silnika, | ||
− | # rodzaj przekładni | + | # rodzaj przekładni |
+ | # numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany | ||
− | 1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych | + | 1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych był symbol '''M'''. |
− | 2. Do określenia klasy wagonu | + | 2. Do określenia klasy wagonu stosowano następujące symbole: |
:'''A''' - pierwsza klasa, | :'''A''' - pierwsza klasa, | ||
:'''B''' - druga klasa, | :'''B''' - druga klasa, | ||
:'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany. | :'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany. | ||
− | 3. Do określenia liczby osi | + | 3. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
:'''x''' - 4 osie. | :'''x''' - 4 osie. | ||
− | 4. Do określenia rodzaju silnika | + | 4. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole: |
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | :'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | ||
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]], | :'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]], | ||
:'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy. | :'''a''' - [[Silnik elektryczny|silnik elektryczny]] akumulatorowy. | ||
− | 5. Do określenia rodzaju przekładni | + | 5. Do określenia rodzaju przekładni stosowano następujące symbole cyfrowe: |
:'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]], | :'''1''' - [[Przekładnia mechaniczna|przekładnia mechaniczna]], | ||
:'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]], | :'''2''' - [[Przekładnia hydrauliczna|przekładnia hydrauliczna]], | ||
:'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]], | :'''3''' - [[Przekładnia hydromechaniczna|przekładnia hydromechaniczna]], | ||
:'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]]. | :'''4''' - [[Przekładnia elektryczna|przekładnia elektryczna]]. | ||
+ | |||
+ | 6. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]] do której był przystosowany wagon nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu: | ||
+ | :* tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100 | ||
+ | :* tor o szerokości 750 mm - od 101 do 280 | ||
+ | :* tor o szerokości 785 mm - od 281 do 300 | ||
+ | :* tor o szerokości 800 mm - od 401 do 410 | ||
+ | :* tor o szerokości 1000 mm - od 301 do 400 | ||
+ | |||
''' ''Przykłady:'' ''' | ''' ''Przykłady:'' ''' | ||
+ | === MBxc1 === | ||
+ | * '''M''' - [[Wagon silnikowy]] | ||
+ | * '''B''' - drugiej klasy | ||
+ | * ''x'' - posiadający 4 osie | ||
+ | * '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym | ||
+ | * '''1''' - z przekładnią mechaniczną | ||
+ | |||
+ | Do serii MBxc1 zaliczano wagony silnikowe z fabryki [[Lilpop Rau & Lowenstein]] napędzane silnikami Ford o mocy 45 km każdy. | ||
+ | |||
+ | [[File:Ryjek Poznań RB1.JPG|300px]] | ||
+ | |||
+ | MBxc1-41 odstawiony w Poznaniu. | ||
+ | |||
+ | === MBd1 === | ||
+ | * '''M''' - [[Wagon silnikowy]] | ||
+ | * '''B''' - drugiej klasy | ||
+ | * ''(brak symbolu)'' - posiadający 2 osie | ||
+ | * '''d''' - napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym | ||
+ | * '''1''' - z przekładnią mechaniczną | ||
+ | |||
+ | Do serii MBd1 zaliczano wagony silnikowe typu [[Mw63]] napędzane silnikiem [[S53 (silnik)|S53]], [[S359 (silnik)|S359]] lub [[SW400 (silnik)|SW400]]. | ||
+ | |||
+ | [[Plik:Mbd1-281-karb1.jpg|300px]] | ||
+ | |||
+ | MBd1-281 na stacji [[Bytom Karb Wąskotorowy]]. | ||
+ | |||
+ | === MBxd1 === | ||
+ | * '''M''' - [[Wagon silnikowy]] | ||
+ | * '''B''' - drugiej klasy | ||
+ | * '''x''' - posiadający 4 osie | ||
+ | * '''d''' - napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym | ||
+ | * '''1''' - z przekładnią mechaniczną | ||
+ | |||
+ | Do serii MBxd1 zaliczano następujące typy wagonów silnikowych: | ||
+ | * [[1Mw]] | ||
+ | * [[1Aw/M]] (przebudowa z wagonów osobowych typu [[1Aw]]) | ||
+ | |||
+ | [[File:MBxd1 168 Wolodrza.jpg|300px]] | ||
+ | |||
+ | Wagon motorowy MBxd1-168. | ||
+ | |||
=== MBxd2 === | === MBxd2 === | ||
* '''M''' - [[Wagon silnikowy]] | * '''M''' - [[Wagon silnikowy]] | ||
Linia 191: | Linia 297: | ||
* '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | * '''2''' - z przekładnią hydrauliczną | ||
− | Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie) do serii MBxd2 jest [[A20D-P]]. | + | Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie)<ref>Wagon posiada przekładnię hydromechaniczną, a nie hydrauliczną, powinien zatem nosić oznaczenie ''MBxd3'', a nie ''MBxd2''</ref> do serii MBxd2 jest [[A20D-P]]. |
− | |||
+ | [[Plik:MBxd2-212 Jantar1.jpg|300px]] | ||
+ | MBxd2-212 w Jantarze. | ||
== Wózki spalinowe torowe == | == Wózki spalinowe torowe == | ||
− | Oznaczenie [[Wózek spalinowy torowy|wózków spalinowych torowych]] | + | Oznaczenie [[Wózek spalinowy torowy|wózków spalinowych torowych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# przynależność do spalinowych wózków torowych, | # przynależność do spalinowych wózków torowych, | ||
# rodzaj silnika. | # rodzaj silnika. | ||
− | 1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych | + | 1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych był symbol '''Wm'''. |
− | 2. Do określenia rodzaju silnika | + | 2. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole: |
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | :'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | ||
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]]. | :'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]]. | ||
+ | |||
+ | 3. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]] do której był przystosowany wózek nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu: | ||
+ | :* tor o szerokości 600 mm - od 201 do 250 | ||
+ | :* tor o szerokości 750 mm - od 001 do 100 | ||
+ | :* tor o szerokości 785 mm - od 101 do 150 | ||
+ | :* tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji | ||
+ | :* tor o szerokości 1000 mm - od 151 do 200 | ||
Linia 214: | Linia 328: | ||
* '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym | * '''c''' - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym | ||
− | Takie oznaczenie | + | Takie oznaczenie miały między innymi wózki silnikowe typu [[Wwm5]]. |
− | |||
− | |||
− | |||
== Drezyny silnikowe == | == Drezyny silnikowe == | ||
− | Oznaczenie [[Drezyna silnikowa|drezyny silnikowej]] | + | Oznaczenie [[Drezyna silnikowa|drezyny silnikowej]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# przynależność do drezyn silnikowych, | # przynależność do drezyn silnikowych, | ||
# rodzaj drezyny silnikowej, | # rodzaj drezyny silnikowej, | ||
Linia 228: | Linia 339: | ||
1. Symbolem określającym przynależność do drezyn silnikowych jest symbol '''D'''. | 1. Symbolem określającym przynależność do drezyn silnikowych jest symbol '''D'''. | ||
− | 2. Do określenia rodzaju drezyny silnikowej | + | 2. Do określenia rodzaju drezyny silnikowej stosowano następujące symbole: |
:'''k''' - drezyna kryta, | :'''k''' - drezyna kryta, | ||
:'''o''' - drezyna odkryta. | :'''o''' - drezyna odkryta. | ||
− | 3. Do określenia rodzaju silnika | + | 3. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole: |
:'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | :'''c''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie iskrowym|silnik spalinowy o zapłonie iskrowym]], | ||
:'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]]. | :'''d''' - [[Silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym|silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym]]. | ||
+ | |||
+ | 4. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]], do której była przystosowana oraz rodzaju silnika (o zapłonie iskrowym albo samoczynnym, czyli benzynowy albo diesla), w który wyposażona była drezyna, nadawano jej numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu: | ||
+ | :* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100 | ||
+ | :* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 750 mm - od 101 do 200 | ||
+ | :* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 785 mm - od 201 do 300 | ||
+ | :* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji | ||
+ | :* silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 1000 mm - od 301 do 400 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | :* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 600 mm - od 501 do 600 | ||
+ | :* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 750 mm - od 601 do 700 | ||
+ | :* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 785 mm - od 701 do 800 | ||
+ | :* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji | ||
+ | :* silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 1000 mm - od 801 do 900 | ||
Linia 248: | Linia 373: | ||
== Wagony osobowe == | == Wagony osobowe == | ||
− | Oznaczenie [[Wagon osobowy|wagonów osobowych]] | + | Oznaczenie [[Wagon osobowy|wagonów osobowych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# klasę wagonu, | # klasę wagonu, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj hamulca, | # rodzaj hamulca, | ||
− | # rodzaj przejścia międzywagonowego. | + | # rodzaj przejścia międzywagonowego, |
+ | # numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany. | ||
− | 1. Do określenia klasy wagonu | + | 1. Do określenia klasy wagonu stosowano następujące symbole: |
:'''A''' - pierwsza klasa, | :'''A''' - pierwsza klasa, | ||
:'''B''' - druga klasa, | :'''B''' - druga klasa, | ||
:'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany. | :'''AB''' - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany. | ||
− | 2. Do określenia liczby osi | + | 2. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
:'''x''' - 4 osie. | :'''x''' - 4 osie. | ||
− | 3. Do określenia rodzaju hamulca | + | 3. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole: |
:(brak symbolu) - brak hamulca, | :(brak symbolu) - brak hamulca, | ||
:'''h''' - hamulec ręczny, | :'''h''' - hamulec ręczny, | ||
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | :'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | ||
− | 4. Jeżeli wagon | + | 4. Jeżeli wagon posiadał przejścia międzywagonowe, wówczas na końcu jego oznaczenia umieszczano symbol '''i'''. |
+ | |||
+ | 5. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]] do której był przystosowany wagon nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu: | ||
+ | :* tor o szerokości 600 mm - od 0001 do 1000 | ||
+ | :* tor o szerokości 750 mm - od 1001 do 2000 | ||
+ | :* tor o szerokości 785 mm - od 2001 do 2200 | ||
+ | :* tor o szerokości 800 mm - do 2201 do 2400 | ||
+ | :* tor o szerokości 1000 mm - od 2401 do 2800 | ||
+ | |||
+ | |||
Linia 279: | Linia 414: | ||
* '''i''' - z przejściem międzywagonowym. | * '''i''' - z przejściem międzywagonowym. | ||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów: |
* [[1Aw]] - wagony produkowane w latach 50. w Świdnicy, | * [[1Aw]] - wagony produkowane w latach 50. w Świdnicy, | ||
* [[3Aw]] - wagony produkowane w latach 60. w [[PaFaWag]]u, | * [[3Aw]] - wagony produkowane w latach 60. w [[PaFaWag]]u, | ||
* [[A20D-P]] - wagony toczne [[Spalinowy zespół trakcyjny|spalinowego zespołu trakcyjnego]], produkowane przez zakłady [[FAUR]] w Rumunii. | * [[A20D-P]] - wagony toczne [[Spalinowy zespół trakcyjny|spalinowego zespołu trakcyjnego]], produkowane przez zakłady [[FAUR]] w Rumunii. | ||
+ | ''Uwaga'': opisany wyżej system numeracji wagonów został zarzucony w roku 1975, kiedy to wprowadzono ''CETAR'' - ujednolicony system numeracji wagonów eksploatowanych przez PKP (normalnotorowych oraz wąskotorowych) oraz wagonów nienależących do PKP, ale kursujących po ich sieci. System oznaczeń literowych oraz numeracja pojazdów trakcyjnych i pomocniczych pozostały niezmienione. | ||
− | + | {{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}} | |
+ | <gallery widths=500 heights=450 perrow=3 caption=""> | ||
+ | Plik:Bxhpi Gryfice.jpg| | ||
+ | </gallery> | ||
+ | {{clear}} | ||
== Wagony specjalne w ruchu osobowym == | == Wagony specjalne w ruchu osobowym == | ||
− | Oznaczenie [[Wagon specjalny|wagonów specjalnych]] | + | Oznaczenie [[Wagon specjalny|wagonów specjalnych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# rodzaj wagonu, | # rodzaj wagonu, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj hamulca, | # rodzaj hamulca, | ||
+ | # numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany | ||
− | 1. Do określenia rodzaju wagonu | + | 1. Do określenia rodzaju wagonu stosowano następujące symbole: |
:'''As''' - [[Wagon salonowy|wagon salonowy]], | :'''As''' - [[Wagon salonowy|wagon salonowy]], | ||
:'''G''' - [[Wagon pocztowy|wagon pocztowy]], | :'''G''' - [[Wagon pocztowy|wagon pocztowy]], | ||
Linia 301: | Linia 442: | ||
:'''D''' - [[Wagon doświadczalny|wagon doświadczalny]]. | :'''D''' - [[Wagon doświadczalny|wagon doświadczalny]]. | ||
− | 2. Do określenia liczby osi | + | 2. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
:'''x''' - 4 osie. | :'''x''' - 4 osie. | ||
− | 3. Do określenia rodzaju hamulca | + | 3. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole: |
:(brak symbolu) - brak hamulca, | :(brak symbolu) - brak hamulca, | ||
:'''h''' - hamulec ręczny, | :'''h''' - hamulec ręczny, | ||
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | :'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | ||
+ | |||
+ | 4. W zależności od [[Szerokość toru|szerokości toru]] do której był przystosowany wózek nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu: | ||
+ | :* tor o szerokości 600 mm - od 3000 do 3200 | ||
+ | :* tor o szerokości 750 mm - od 3201 do 3400 | ||
+ | :* tor o szerokości 785 mm - od 3401 do 3450 | ||
+ | :* tor o szerokości 800 mm - od 3451 do 3500 | ||
+ | :* tor o szerokości 1000 mm - od 3500 do 3600 | ||
+ | |||
+ | ''Uwaga'': opisany wyżej system numeracji wagonów został zarzucony w roku 1975, kiedy to wprowadzono ''CETAR'' - ujednolicony system numeracji wagonów eksploatowanych przez PKP (normalnotorowych oraz wąskotorowych) oraz wagonów nienależących do PKP, ale kursujących po ich sieci. System oznaczeń literowych oraz numeracja pojazdów trakcyjnych i pomocniczych pozostały niezmienione. | ||
+ | |||
+ | {{Main|Numeracja taboru wąskotorowego PKP (CETAR)}} | ||
+ | |||
Linia 318: | Linia 471: | ||
* '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny. | * '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny. | ||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zaliczano różne wagony kryte przebudowywane podczas napraw okresowych, wśród nich można wymienić np.: |
* [[Fxh 4080]] - wagon pocztowy kursujący na kolei [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów-Rawa-Biała]] | * [[Fxh 4080]] - wagon pocztowy kursujący na kolei [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogów-Rawa-Biała]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
== Wagony towarowe == | == Wagony towarowe == | ||
− | Oznaczenie [[Wagon towarowy|wagonów towarowych]] | + | Oznaczenie [[Wagon towarowy|wagonów towarowych]] składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno: |
# rodzaj (przeznaczenie) wagonu, | # rodzaj (przeznaczenie) wagonu, | ||
# ładowność, | # ładowność, | ||
# liczbę osi, | # liczbę osi, | ||
# rodzaj hamulca, | # rodzaj hamulca, | ||
− | # występowanie zastaw. | + | # występowanie zastaw zbożowych, |
+ | # numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do którego przystosowany był wagon. | ||
− | 1. Do określenia rodzaju wagonu | + | 1. Do określenia rodzaju wagonu stosowano następujące symbole: |
:'''K''' - [[Wagon kryty|wagon kryty]], | :'''K''' - [[Wagon kryty|wagon kryty]], | ||
:'''W''' - [[Wagon węglarka|wagon węglarka]], | :'''W''' - [[Wagon węglarka|wagon węglarka]], | ||
Linia 344: | Linia 495: | ||
:'''T''' - [[Wagon transporter|wagon transporter]]. | :'''T''' - [[Wagon transporter|wagon transporter]]. | ||
− | 2. Do określenia ładowności | + | 2. Do określenia ładowności stosowano następujące symbole: |
:(brak symbolu) - ładowność do 9,9 t, | :(brak symbolu) - ładowność do 9,9 t, | ||
:'''d''' - ładowność w zakresie od 10 do 15 t, | :'''d''' - ładowność w zakresie od 10 do 15 t, | ||
:'''dd''' - dla wagonów o ładowności powyżej 15 t, | :'''dd''' - dla wagonów o ładowności powyżej 15 t, | ||
− | 3. Do określenia liczby osi | + | 3. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole: |
:(brak symbolu) - 2 osie, | :(brak symbolu) - 2 osie, | ||
:'''y''' - 3 osie, | :'''y''' - 3 osie, | ||
Linia 355: | Linia 506: | ||
:'''yy''' - 6 osi. | :'''yy''' - 6 osi. | ||
− | 4. Do określenia rodzaju hamulca | + | 4. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole: |
:(brak symbolu) - brak hamulca, | :(brak symbolu) - brak hamulca, | ||
:'''h''' - hamulec ręczny, | :'''h''' - hamulec ręczny, | ||
:'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | :'''hp''' - hamulec pneumatyczny. | ||
− | 5. Jeżeli | + | 5. Jeżeli był to wagon kryty wyposażony w zastawy zbożowe wówczas na końcu jego oznaczenia umieszczano symbol '''z'''. |
Linia 370: | Linia 521: | ||
* '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny. | * '''h''' - wyposażony w hamulec ręczny. | ||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów (np. 4Ww, 4Ww/a): |
* - wagony produkowane w latach 50. w [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Świdnicy]], | * - wagony produkowane w latach 50. w [[Fabryka Wagonów w Świdnicy|Świdnicy]], | ||
* - wagony produkowane w latach 50. w Chorzowskim [[Konstal Chorzów|Konstal]]u, | * - wagony produkowane w latach 50. w Chorzowskim [[Konstal Chorzów|Konstal]]u, | ||
* - wagony produkowane w latach 50. w [[Zastal|Zastal]] Zielona Góra, | * - wagony produkowane w latach 50. w [[Zastal|Zastal]] Zielona Góra, | ||
* - wagony produkowane w latach 50. w [[ZNTK Stargard Szczeciński|ZNTK]] w Stargardzie Szczecińskim, | * - wagony produkowane w latach 50. w [[ZNTK Stargard Szczeciński|ZNTK]] w Stargardzie Szczecińskim, | ||
− | |||
=== Wddxhp === | === Wddxhp === | ||
Linia 383: | Linia 533: | ||
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny. | * '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny. | ||
− | Do tej serii wagonów | + | Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów: |
* - wagony produkowane w latach 50. w [[ZNTK Stargard Szczeciński|ZNTK]] w Stargardzie Szczecińskim, | * - wagony produkowane w latach 50. w [[ZNTK Stargard Szczeciński|ZNTK]] w Stargardzie Szczecińskim, | ||
− | |||
=== Tddyyhp === | === Tddyyhp === | ||
Linia 392: | Linia 541: | ||
* '''yy''' - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie) | * '''yy''' - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie) | ||
* '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny. | * '''hp''' - wyposażony w hamulec powietrzny. | ||
+ | <gallery widths=550 heights=500 perrow=3 caption=""> | ||
+ | Plik:wagon transporter.jpg| | ||
+ | </gallery> | ||
+ | {{clear}} | ||
− | Do tej serii wagonów | + | |
+ | |||
+ | Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów: | ||
* [[Tw6]] | * [[Tw6]] | ||
* [[Tw6a]] | * [[Tw6a]] | ||
+ | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Aktualna wersja na dzień 17:59, 21 sie 2018
Od 1 stycznia 1961 roku, na kolejach wąskotorowych, zarządzanych przez PKP, obowiązywały przepisy WM11, które określały sposób oznaczania taboru wedle odpowiednich serii. W części dotyczącej oznaczeń literowych oraz numeracji pojazdów trakcyjnych i specjalnych przepisy te były stosowane do końca funkcjonowania kolei wąskotorowych w strukturach PKP. Dziś są nadal stosowane na większości kolei wąskotorowych, lecz już jedynie w na zasadzie zwyczaju lub szacunku do historii i tradycji.
W części dotyczącej numeracji wagonów instrukcję Wm-11 stosowano do drugiej połowy roku 1974. Od 1 września 1974 rozpoczęto stosowanie ujednoliconych dwunastocyfrowych numerów taborowych zwanych "CETAR".
Parowozy[edytuj]
Oznaczenia serii parowozów składały się z symboli umieszczonych obok siebie, które oznaczały kolejno:
- pozycja pierwsza - rodzaj parowozu,
- pozycja druga - układ osi,
- pozycja trzecia - moc parowozu w KM lub pochodzenie,
- pozycja czwarta (numer inwentarzowy) - szerokość toru, do której parowóz był przystosowany
1. Parowozy wąskotorowe podzielono na dwa rodzaje:
- P - parowozy tendrowe,
- T - parowozy beztendrowe (tendrzaki), przy czym tym symbol ten stosowany był również dla maszyn będących fabrycznie tendrzakami, a które podczas eksploatacji wyposażono w tendry pomocnicze bez przebudowy parowozu.
2. Układ osi danego parowozu oznaczany był za pomocą następujących symboli:
- (brak symbolu) - dwie osie napędne,
- y - trzy osie napędne,
- x - cztery osie napędne,
- w - pięć osi napędnych,
- z - sześć osi napędnych.
- w przypadku zastosowania osi tocznych pod parowozem do powyższych symboli dodawano dodatkowy symbol:
- a - jedna oś toczna z przodu,
- b - jedna oś toczna z tyłu,
- n - oś toczna przednia i tylna.
3. Moc parowozu oznaczana była symbolem liczbowym określającym moc parowozu:
- 1 - do 60 KM
- 2 - 61 - 80 KM
- 3 - 81 - 100 KM
- 4 - 101 - 120 KM
- 5 - 121 - 150 KM
- 6 - 151 - 180 KM
- 7 - 181 - 220 KM
- 8 - 221 - 300 KM
- 9 - powyżej 300 KM
- W przypadku parowozów pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku) w miejsce symbolu określającego moc. Natomiast parowozy dostarczone w ramach pomocy UNRA maiły umieszczony symbol „u” w miejsce symbolu określającego moc parowozu.
4. W zależności od szerokości toru, do której był przystosowany parowóz, nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
- tor o szerokości 600 mm - od 0001 do 1000
- tor o szerokości 750 mm - od 1001 do 2000
- tor o szerokości 785 mm - od 2001 do 2800
- tor o szerokości 800 mm - od 2801 do 3000
- tor o szerokości 1000 mm - od 3001 do 4000
Przykłady:
Px48[edytuj]
- P - Parowóz
- x - posiadający 4 osie napędne
- 48 - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku.
- 1760 - parowóz przystosowany do toru o szerokości 750 mm
Jedynym typem parowozów zaliczanych do serii Px48 jest parowóz typu D-h2.
Tendry[edytuj]
Oznaczenie tendrów składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
- rodzaj tendra,
- pojemność zbiornika na wodę,
- liczbę osi,
- pochodzenie tendra,
- numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której tender był przystosowany
1. Tendry wąskotorowe dzieliły się na dwa rodzaje, a mianowicie:
- Pt - tendry połączone z parowozem,
- Zt - tendry oddzielne.
2. Dla określenia pojemności zbiornika na wodę stosowano liczbę wskazująca pojemność zbiornika w m3 zaokrąglona do liczby całkowitej.
3. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosowano symbole:
- (brak symbolu) - 2 osie,
- y - 3 osie,
- x - 4 osie.
4. Dla tendrów pochodzenia polskiego umieszczano dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji (począwszy od 1920 roku).
5. W zależności od szerokości toru, do której był przystosowany tender, nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
- tor o szerokości 600 mm - od 5001 do 5200
- tor o szerokości 750 mm - od 5201 do 5370
- tor o szerokości 785 mm - od 5371 do 5400
- tor o szerokości 800 mm - od 5401 do 5430
- tor o szerokości 1000 mm - od 5431 do 5500
Przykłady:
Ptx48[edytuj]
- Pt - Tender połączony z parowozem (w tym przypadku z parowozem Px48)
- x - posiadający 4 osie
- 48 - pochodzenia polskiego, zatwierdzony do produkcji w 1948 roku.
- 1760 - numer inwentarzowy, który powinien jednocześnie określać szerokość toru, do którego tender był przystosowany. W tym wypadku numer ten został nadany niezgodnie z instrukcją.
- Uwaga: w oznaczeniu nie podano pojemności zbiornika wodnego, prawdopodobnie dlatego, że uznano, iż jest to konstrukcja znormalizowana o powszechnie znanych parametrach. W pełni poprawne oznaczenia tendra winno brzmieć Pt6x48.
Lokomotywy spalinowe[edytuj]
Oznaczenie lokomotyw spalinowych składalło się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
- rodzaj lokomotywy,
- liczbę osi,
- rodzaj silnika,
- rodzaj przekładni,
- numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której dana lokomotywa była przystosowana.
1. Lokomotywy spalinowe wąskotorowe dzielliły się na dwa rodzaje, a mianowicie:
- L - lokomotywy spalinowe bez przedziału bagażowego,
- Lf - lokomotywy spalinowe z przedziałem bagażowym.
2. Dla określenia liczby osi lokomotywy stosowano symbole:
- (brak symbolu) - 2 osie napędne,
- y - 3 osie napędne,
- x - 4 osie napędne,
- w - 5 osi napędnych,
- z - 6 osi napędnych.
- w przypadku zastosowania osi tocznych pod parowozem do powyższych symboli dodawano dodatkowy symbol:
- a - jedna oś przednie,
- b - jedna oś tylna,
- n - osie przednia i tylna.
3. Do określenia rodzaju silnika w lokomotywie spalinowej stosowano następujące symbole:
- c - silnik spalinowy o zapłonie iskrowym,
- d - silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym,
- a - silnik elektryczny akumulatorowy.
4. Do określenia rodzaju przekładni stosowano następujące symbole cyfrowe:
- 1 - przekładnia mechaniczna,
- 2 - przekładnia hydrauliczna,
- 3 - przekładnia hydromechaniczna,
- 4 - przekładnia elektryczna.
5. W zależności od szerokości toru, do której była przystosowana lokomotywa nadawano jej numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
- tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100
- tor o szerokości 750 mm - od 101 do 300
- tor o szerokości 785 mm - od 301 do 380
- tor o szerokości 800 mm - od 381 do 400
- tor o szerokości 1000 mm - od 401 do 500
Przykłady:
Ld1[edytuj]
- L - Lokomotywa spalinowa
- (brak symbolu) - posiadająca 2 osie napędne
- d - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym
- 1 - oraz mechaniczną skrzynia biegów
Do serii Ld1 można zaliczyć lokomotywy typu WLs40 (w tym podtypów WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50 i t.p.) a także lokomotywę typu Ns3 eksploatowaną na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych oraz lokomotywę zbudowaną w warsztatach w Piasecznie, eksploatowaną na Grójeckiej Kolei Dojazdowej
Lokomotywa Ld1-1 w lokomotywowni w Białośliwiu.
Lyd1[edytuj]
- L - Lokomotywa spalinowa
- y - posiadająca 3 osie napędne
- d - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym
- 1 - oraz mechaniczną skrzynia biegów
- 309 - numer inwentarzowy określający jednocześnie, że lokomotywa była przystosowana do toru o szerokości 785 mm
Do serii Lyd1 zaliczano następujące typy lokomotyw:
|opis_zdjęcia = Lokomotywa Lyd1-226.
Lyd2[edytuj]
- L - Lokomotywa spalinowa
- y - posiadająca 3 osie napędne
- d - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym
- 2 - z przekładnią hydrauliczną
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lyd2 była L30H.
Lxd2[edytuj]
- L - Lokomotywa spalinowa
- x - posiadająca 4 osie napędne
- d - napędzana silnikiem o zapłonie samoczynnym
- 2 - z przekładnią hydrauliczną
Jedynym typem lokomotyw zaliczanych do serii Lxd2 była L45H.
Lokomotywa Lxd2-467.
Wagony silnikowe[edytuj]
Oznaczenie wagonów silnikowych składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
- przynależność do wagonów silnikowych,
- klasę wagonu,
- liczbę osi,
- rodzaj silnika,
- rodzaj przekładni
- numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany
1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych był symbol M.
2. Do określenia klasy wagonu stosowano następujące symbole:
- A - pierwsza klasa,
- B - druga klasa,
- AB - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany.
3. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole:
- (brak symbolu) - 2 osie,
- y - 3 osie,
- x - 4 osie.
4. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole:
- c - silnik spalinowy o zapłonie iskrowym,
- d - silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym,
- a - silnik elektryczny akumulatorowy.
5. Do określenia rodzaju przekładni stosowano następujące symbole cyfrowe:
- 1 - przekładnia mechaniczna,
- 2 - przekładnia hydrauliczna,
- 3 - przekładnia hydromechaniczna,
- 4 - przekładnia elektryczna.
6. W zależności od szerokości toru do której był przystosowany wagon nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
- tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100
- tor o szerokości 750 mm - od 101 do 280
- tor o szerokości 785 mm - od 281 do 300
- tor o szerokości 800 mm - od 401 do 410
- tor o szerokości 1000 mm - od 301 do 400
Przykłady:
MBxc1[edytuj]
- M - Wagon silnikowy
- B - drugiej klasy
- x - posiadający 4 osie
- c - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
- 1 - z przekładnią mechaniczną
Do serii MBxc1 zaliczano wagony silnikowe z fabryki Lilpop Rau & Lowenstein napędzane silnikami Ford o mocy 45 km każdy.
MBxc1-41 odstawiony w Poznaniu.
MBd1[edytuj]
- M - Wagon silnikowy
- B - drugiej klasy
- (brak symbolu) - posiadający 2 osie
- d - napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym
- 1 - z przekładnią mechaniczną
Do serii MBd1 zaliczano wagony silnikowe typu Mw63 napędzane silnikiem S53, S359 lub SW400.
MBd1-281 na stacji Bytom Karb Wąskotorowy.
MBxd1[edytuj]
- M - Wagon silnikowy
- B - drugiej klasy
- x - posiadający 4 osie
- d - napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym
- 1 - z przekładnią mechaniczną
Do serii MBxd1 zaliczano następujące typy wagonów silnikowych:
Wagon motorowy MBxd1-168.
MBxd2[edytuj]
- M - Wagon silnikowy
- B - drugiej klasy
- x - posiadający 4 osie
- d - napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym
- 2 - z przekładnią hydrauliczną
Jedynym typem wagonów silnikowych zaliczanych (de facto błędnie)[1] do serii MBxd2 jest A20D-P.
MBxd2-212 w Jantarze.
Wózki spalinowe torowe[edytuj]
Oznaczenie wózków spalinowych torowych składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
- przynależność do spalinowych wózków torowych,
- rodzaj silnika.
1. Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych był symbol Wm.
2. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole:
3. W zależności od szerokości toru do której był przystosowany wózek nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
- tor o szerokości 600 mm - od 201 do 250
- tor o szerokości 750 mm - od 001 do 100
- tor o szerokości 785 mm - od 101 do 150
- tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji
- tor o szerokości 1000 mm - od 151 do 200
Przykłady:
Wmc[edytuj]
- Wm - Wózek silnikowy torowy
- c - napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym
Takie oznaczenie miały między innymi wózki silnikowe typu Wwm5.
Drezyny silnikowe[edytuj]
Oznaczenie drezyny silnikowej składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
- przynależność do drezyn silnikowych,
- rodzaj drezyny silnikowej,
- rodzaj silnika.
1. Symbolem określającym przynależność do drezyn silnikowych jest symbol D.
2. Do określenia rodzaju drezyny silnikowej stosowano następujące symbole:
- k - drezyna kryta,
- o - drezyna odkryta.
3. Do określenia rodzaju silnika stosowano następujące symbole:
4. W zależności od szerokości toru, do której była przystosowana oraz rodzaju silnika (o zapłonie iskrowym albo samoczynnym, czyli benzynowy albo diesla), w który wyposażona była drezyna, nadawano jej numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
- silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 600 mm - od 001 do 100
- silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 750 mm - od 101 do 200
- silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 785 mm - od 201 do 300
- silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji
- silnik o zapłonie iskrowym, tor o szerokości 1000 mm - od 301 do 400
- silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 600 mm - od 501 do 600
- silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 750 mm - od 601 do 700
- silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 785 mm - od 701 do 800
- silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 800 mm - nie przewidziano w instrukcji
- silnik o zapłonie samoczynnym, tor o szerokości 1000 mm - od 801 do 900
Przykłady:
Doc[edytuj]
- D - Drezyna silnikowa
- o - odkryta,
- c - napędzana silnikiem o zapłonie iskrowym.
Wagony osobowe[edytuj]
Oznaczenie wagonów osobowych składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
- klasę wagonu,
- liczbę osi,
- rodzaj hamulca,
- rodzaj przejścia międzywagonowego,
- numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany.
1. Do określenia klasy wagonu stosowano następujące symbole:
- A - pierwsza klasa,
- B - druga klasa,
- AB - pierwsza i druga klasa - wagon mieszany.
2. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole:
- (brak symbolu) - 2 osie,
- y - 3 osie,
- x - 4 osie.
3. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole:
- (brak symbolu) - brak hamulca,
- h - hamulec ręczny,
- hp - hamulec pneumatyczny.
4. Jeżeli wagon posiadał przejścia międzywagonowe, wówczas na końcu jego oznaczenia umieszczano symbol i.
5. W zależności od szerokości toru do której był przystosowany wagon nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
- tor o szerokości 600 mm - od 0001 do 1000
- tor o szerokości 750 mm - od 1001 do 2000
- tor o szerokości 785 mm - od 2001 do 2200
- tor o szerokości 800 mm - do 2201 do 2400
- tor o szerokości 1000 mm - od 2401 do 2800
Przykłady:
Bxhpi[edytuj]
- B - Wagon osobowy drugiej klasy
- x - posiadający 4 osie
- hp - wyposażony w hamulec powietrzny
- i - z przejściem międzywagonowym.
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów:
- 1Aw - wagony produkowane w latach 50. w Świdnicy,
- 3Aw - wagony produkowane w latach 60. w PaFaWagu,
- A20D-P - wagony toczne spalinowego zespołu trakcyjnego, produkowane przez zakłady FAUR w Rumunii.
Uwaga: opisany wyżej system numeracji wagonów został zarzucony w roku 1975, kiedy to wprowadzono CETAR - ujednolicony system numeracji wagonów eksploatowanych przez PKP (normalnotorowych oraz wąskotorowych) oraz wagonów nienależących do PKP, ale kursujących po ich sieci. System oznaczeń literowych oraz numeracja pojazdów trakcyjnych i pomocniczych pozostały niezmienione.
Wagony specjalne w ruchu osobowym[edytuj]
Oznaczenie wagonów specjalnych składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
- rodzaj wagonu,
- liczbę osi,
- rodzaj hamulca,
- numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do której wagon był przystosowany
1. Do określenia rodzaju wagonu stosowano następujące symbole:
- As - wagon salonowy,
- G - wagon pocztowy,
- F - wagon bagażowy,
- H - wagon sanitarny,
- D - wagon doświadczalny.
2. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole:
- (brak symbolu) - 2 osie,
- y - 3 osie,
- x - 4 osie.
3. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole:
- (brak symbolu) - brak hamulca,
- h - hamulec ręczny,
- hp - hamulec pneumatyczny.
4. W zależności od szerokości toru do której był przystosowany wózek nadawano mu numer inwentarzowy (taborowy) z odpowiedniego zakresu:
- tor o szerokości 600 mm - od 3000 do 3200
- tor o szerokości 750 mm - od 3201 do 3400
- tor o szerokości 785 mm - od 3401 do 3450
- tor o szerokości 800 mm - od 3451 do 3500
- tor o szerokości 1000 mm - od 3500 do 3600
Uwaga: opisany wyżej system numeracji wagonów został zarzucony w roku 1975, kiedy to wprowadzono CETAR - ujednolicony system numeracji wagonów eksploatowanych przez PKP (normalnotorowych oraz wąskotorowych) oraz wagonów nienależących do PKP, ale kursujących po ich sieci. System oznaczeń literowych oraz numeracja pojazdów trakcyjnych i pomocniczych pozostały niezmienione.
Przykłady:
Fxh[edytuj]
- F - Wagon pocztowy
- x - posiadający 4 osie
- h - wyposażony w hamulec ręczny.
Do tej serii wagonów zaliczano różne wagony kryte przebudowywane podczas napraw okresowych, wśród nich można wymienić np.:
- Fxh 4080 - wagon pocztowy kursujący na kolei Rogów-Rawa-Biała
Wagony towarowe[edytuj]
Oznaczenie wagonów towarowych składało się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
- rodzaj (przeznaczenie) wagonu,
- ładowność,
- liczbę osi,
- rodzaj hamulca,
- występowanie zastaw zbożowych,
- numer inwentarzowy określający jednocześnie szerokość toru, do którego przystosowany był wagon.
1. Do określenia rodzaju wagonu stosowano następujące symbole:
- K - wagon kryty,
- W - wagon węglarka,
- P - wagon platforma,
- Sl - wagon kłonicowy,
- Sw - wagon wapniarka,
- R - wagon cysterna,
- Rg - wagon ze zbiornikami stałymi,
- Ft - wagon bagażowy (tzw. brankard), używany w ruchu towarowym,
- T - wagon transporter.
2. Do określenia ładowności stosowano następujące symbole:
- (brak symbolu) - ładowność do 9,9 t,
- d - ładowność w zakresie od 10 do 15 t,
- dd - dla wagonów o ładowności powyżej 15 t,
3. Do określenia liczby osi stosowano następujące symbole:
- (brak symbolu) - 2 osie,
- y - 3 osie,
- x - 4 osie,
- yy - 6 osi.
4. Do określenia rodzaju hamulca stosowano następujące symbole:
- (brak symbolu) - brak hamulca,
- h - hamulec ręczny,
- hp - hamulec pneumatyczny.
5. Jeżeli był to wagon kryty wyposażony w zastawy zbożowe wówczas na końcu jego oznaczenia umieszczano symbol z.
Przykłady:
Wddxh[edytuj]
- W - Wagon węglarka
- dd - o ładowności powyżej 15 ton
- x - posiadający 4 osie
- h - wyposażony w hamulec ręczny.
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów (np. 4Ww, 4Ww/a):
- - wagony produkowane w latach 50. w Świdnicy,
- - wagony produkowane w latach 50. w Chorzowskim Konstalu,
- - wagony produkowane w latach 50. w Zastal Zielona Góra,
- - wagony produkowane w latach 50. w ZNTK w Stargardzie Szczecińskim,
Wddxhp[edytuj]
- W - Wagon węglarka
- dd - o ładowności powyżej 15 ton
- x - posiadający 4 osie
- hp - wyposażony w hamulec powietrzny.
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów:
- - wagony produkowane w latach 50. w ZNTK w Stargardzie Szczecińskim,
Tddyyhp[edytuj]
- T - Wagon transporter
- dd - o ładowności powyżej 15 ton
- yy - posiadający 6 osi (właściwie dwa razy po 3 osie)
- hp - wyposażony w hamulec powietrzny.
Do tej serii wagonów zaliczano następujące typy wagonów:
Przypisy
- ↑ Wagon posiada przekładnię hydromechaniczną, a nie hydrauliczną, powinien zatem nosić oznaczenie MBxd3, a nie MBxd2
Bibliografia[edytuj]
WM-11 - Przepisy o znakowaniu taboru wąskotorowego (dostęp: 2013-02-16)