Mw63

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Mw63
Mbd1-281-karb1.jpg
MBd1-281 (ex MBd1-125) na stacji Bytom Karb Wąskotorowy
Przewoźnik PKP, SGKW, FPKW
Oznaczenie przewoźnika MBd1, MBc1
Producent Warsztaty Gdańskiej Kolei Dojazdowej w Lisewie
Lata budowy 1963 - 1970
Układ osi B
Masa służbowa 10,4 t




Rozstaw szyn 750mm, 785mm
Typ silnika spalinowego S-59, SW400


Rodzaj przekładni mechaniczna


System hamulca Powietrzny
Liczba miejsc siedzących 10


Mw63 - typ dwuosiowego wąskotorowego spalinowego wagonu budowany w latach 1963 - 1973 w warsztatach Żuławskiej Kolei Dojazdowej w Lisewie . Na PKP, w zależności od rodzaju zainstalowanego silnika, posiadały oznaczenie MBd1 lub Mbc1.

Eksploatacja

Ze względu na małą ilość miejsc wagony te były zwykle eksploatowane wraz z jednym lub dwoma wagonami doczepnymi. Choć pierwotnie były one budowane jako wagony dwukierunkowe część z nich została z czasem przebudowana na wagony jednokierunkowe. Po rozpoczęciu w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku dostaw rumuńskich spalinowych zespołów trakcyjnych typu A20D-P wagony te wycofywano z ruchu lub przekwalifikowywano na drezyny.

Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na Żuławskiej Kolei Dojazdowej, Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej oraz Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP 2 wagony tego typu przesłano z Żuławskiej Kolei Dojazdowej na Ełcką Kolej Dojazdową (rok 1996), a następnie jeden z nich na Mławską Kolej Dojazdową. Kolejny wagon tego typu w roku 2000 przesłano z Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej na Górnośląskie Koleje Wąskotorowe.


Opis techniczny

Wagony charakteryzują się prostotą zastosowanych rozwiązań technicznych oraz wykorzystaniem do ich budowy podzespołów stosowanych w produkowanych wówczas samochodach ciężarowych (silnik, elementy układu przeniesienia napędu). Ponadto każdy wagon różnił się od pozostałych. Wagony różniły się od siebie m. in. układem drzwi, układem przeniesienia napędu czy układem przeniesienia napędu. Ponadto podczas eksploatacji niektóre wagony zostały przebudowane na jednokierunkowe.

Silnik i układ przeniesienia napędu

W wagonach zabudowywano pierwotnie stosowany w samochodach ciężarowych marki Star wysokoprężny silnik typu S-59. Z czasem podczas remontów zastępowano go silnikiem spalinowym SW400. Silnik zblokowany jest ze sprzęgłem tarczowym oraz pięciobiegową skrzynią biegów, z której z kolei moment obrotowy przekazywany jest za pomocą wału do skrzyni nawrotno - rozdzielczej, a następnie za pomocą dwóch wałów napędowych do przekładni osiowych zabudowanych na obu zestawach kołowych.

Układ hamulcowy

Wagon wyposażony jest w hamulec powietrzny (niesamoczynny i samocznny) oraz w pomocniczy hamulec ręczny. Korby hamulca ręcznego znajdują się z obu końców wagonu. Powietrza niezbędnego do działania hamulca dostarcza sprężarka zamontowana u spodu wagonu.

Nadwozie

Wagon posiada nadwozie wykonane z profili stalowych, do których przyspawane jest zewnętrzne poszycie. Poszycie wewnętrzne przymocowane jest do szkieletu za pomocą drewnianych wstawek.

Na obu bokach wagonu znajduje się po jednej parze drzwi przesuwnych. Wnętrze wagonu podzielone jest na trzy przedziały. W jego środkowej części znajduje się przedział pasażerski z dziesięcioma miejscami siedzącymi, zaś na obu końcach znajdują się oddzielone ścianką przedziały dla maszynisty i kierownika pociągu.

Źródła