L30H: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Wycofano edycje użytkownika Niemcuk odpierdol się ode mnie (dyskusja). Autor przywróconej wersji to Tw53-2566.)
Znacznik: Wycofanie zmian
 
(Nie pokazano 43 wersji utworzonych przez 11 użytkowników)
Linia 2: Linia 2:
 
  |typ_lokomotywy        = L30H
 
  |typ_lokomotywy        = L30H
 
  |przewoźnik            = [[PKP]], [[kolej wewnątrzzakładowa|przemysł]], [[Kolej leśna|Lasy Państwowe]]
 
  |przewoźnik            = [[PKP]], [[kolej wewnątrzzakładowa|przemysł]], [[Kolej leśna|Lasy Państwowe]]
  |oznaczenie_przewoźnika = [[Lyd2]]
+
  |oznaczenie_przewoźnika = [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lyd2|Lyd2]]
 
  |grafika                = [[Plik:DSC00314bm3.JPG|290px]]  
 
  |grafika                = [[Plik:DSC00314bm3.JPG|290px]]  
  |opis_zdjęcia          = Lyd2-101 na terenie stacji Rudy (785 mm, ex.750 mm).
+
  |opis_zdjęcia          = Lyd2-101 na terenie stacji [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]] (785 mm, ex.750 mm).
 
  |producent              = [[FAUR]]
 
  |producent              = [[FAUR]]
 
  |lata_budowy            = 1977-1982
 
  |lata_budowy            = 1977-1982
 
  |układ_osi              = C
 
  |układ_osi              = C
 +
|masa_własna            =
 
  |masa_służbowa          = 24 t
 
  |masa_służbowa          = 24 t
 
  |długość_ze_zderzakami  = 7100 mm
 
  |długość_ze_zderzakami  = 7100 mm
Linia 16: Linia 17:
 
  |rozstaw_szyn          = w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm
 
  |rozstaw_szyn          = w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm
 
  |zapas_paliwa          =  
 
  |zapas_paliwa          =  
  |typ_silnika            = [[Maybach MB83B]]
+
  |typ_silnika            = [[MB836B]] - montowany fabrycznie
 
  |moc_znamionowa        = 350 KM (257 kW)
 
  |moc_znamionowa        = 350 KM (257 kW)
 
  |siła_pociągowa        =  
 
  |siła_pociągowa        =  
Linia 25: Linia 26:
 
  |sterowanie_wielokrotne =
 
  |sterowanie_wielokrotne =
 
  |system_ogrzewania      =  
 
  |system_ogrzewania      =  
 +
|swiadectwo_typu        = [[Media:T_2006_1286.jpg|T/2006/1286]]; [[Media:T_2012_0630.jpg|T/2012/0630]]
 
  |uwagi                  =
 
  |uwagi                  =
 
}}  
 
}}  
  
'''L30H''' (oznaczenie [[PKP]] Lyd2) – [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[Spalinowóz|lokomotywa spalinowa]] o mocy silnika wynoszącej 350 [[Koń mechaniczny|KM]] produkowana w latach [[1977]]-[[1982]] przez rumuńskie zakłady [[FAUR]] w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o [[Rozstaw szyn|rozstawie]] 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. [[PKP]] eksploatowało lokomotywy Lyd2 o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H (Lxd2), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez [[PKP]] do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania.  W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm.
+
'''L30H''' (oznaczenie [[PKP]] [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lyd2|Lyd2]]) – [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[Spalinowóz|lokomotywa spalinowa]] o mocy silnika wynoszącej 350 [[Koń mechaniczny|KM]] produkowana w latach [[1977]]-[[1982]] przez rumuńskie zakłady [[FAUR]] w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o [[Rozstaw szyn|rozstawie]] 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. [[PKP]] eksploatowało lokomotywy [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lyd2|Lyd2]] o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H ([[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lxd2|Lxd2]]), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez [[PKP]] do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania.  W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm.
  
Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (785 mm) i na kolei przemysłowej Cementowni Odra w Opolu, ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (600 mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych mi. w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby).
+
Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych (785 mm), ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm - wraca do ruchu 2016), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Średzkiej Kolei Powiatowej (600 mm, do przekucia na 750mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby).
  
 
[[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]]
 
[[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]]
 
{{Clear}}
 
{{Clear}}
 +
 +
 
==Lista lokomotyw eksploatowanych w Polsce==
 
==Lista lokomotyw eksploatowanych w Polsce==
  
{| class="wikitable sortable"
+
Dokładna historia każdego egzemplarza dostępna '''po kliknięciu na jego numer fabryczny'''.
|-
 
! Obecne/ostatnie oznaczenie
 
! Nr fabr.
 
! Obecny/ostatni prześwit
 
! Rok produkcji
 
! Stan
 
! Obecne/ostatnie stacjonowanie
 
! Uwagi
 
  
|-
+
<!--- wywołanie kwerendy generującej listę lokomotyw -->
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-51
+
{{Lw kwerenda wszystkie|L30H}}
| [[L30H/23380|23380]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Białośliwie Wąsk.]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-54
 
| [[L30H/23383|23383]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Białośliwie Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-56
 
| [[L30H/23385|23385]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Białośliwie Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-61
 
| [[L30H/23390|23390]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Białośliwie Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-062
 
| [[L30H/23391|23391]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Białośliwie Wąsk.]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|LP-Lyd2]]-01
 
| [[L30H/23392|23392]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[BKL Cisna]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|LP-Lyd2]]-06
 
| [[L30H/24049|24049]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[BKL Cisna]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-03
 
| [[L30H/24058|24058]]
 
| 1000 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Cementownia Odra Opole]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CWO-Lyd2]]-02
 
| [[L30H/24065|24065]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Karczmiska]]
 
| Kolor brązowy
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-05
 
| [[L30H/24365|24365]]
 
| 1000 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Cementownia Odra Opole]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-63
 
| [[L30H/24367|24367]]
 
| 600 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[KL Pionki]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-65
 
| [[L30H/24369|24369]]
 
| 600 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Białośliwie Wąsk.]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-70
 
| [[L30H/24377|24377]]
 
| 600 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-67
 
| [[L30H/24598|24598]]
 
| 600 mm
 
| 1982
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CK-Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24600|24600]]
 
| 750 mm
 
| 1982
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiony
 
| [[Jedrzejów Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-53
 
| [[L30H/23382|23382]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-57
 
| [[L30H/23386|23386]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|KJ-Lyd2]]-01
 
| [[L30H/23394|23394]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[KWK Janina]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|KJ-Lyd2]]-02
 
| [[L30H/23395|23395]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[KWK Janina]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-101
 
| [[L30H/23437|23437]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Rudy]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|LP-Lyd2]]-05
 
| [[L30H/24048|24048]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[BKL Cisna]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|LP-Lyd2]]-07
 
| [[L30H/24050|24050]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[BKL Cisna]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|KD-Lyd2]]-02
 
| [[L30H/24055|24055]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[KWK Janina]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24056|24056]]
 
| 1000 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Cementownia Odra Opole]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CWO-Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24064|24064]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[BKL Cisna]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-04
 
| [[L30H/24364|24364]]
 
| 1000 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Cementownia Odra Opole]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CEM.ODRA-Lyd2]]-06
 
| [[L30H/24366|24366]]
 
| 1000 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Cementownia Odra Opole]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-64
 
| [[L30H/24368|24368]]
 
| 600 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-068
 
| [[L30H/24375|24375]]
 
| 600 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-58
 
| [[L30H/23387|23387]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[Welsh Highland Railway, Walia]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-60
 
| [[L30H/23389|23389]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[Welsh Highland Railway, Walia]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-1?
 
| [[L30H/23396|23396]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[St. Kitts Scenic Railway, Karaiby]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| TU38.001
 
| [[L30H/23397|23397]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[Tremesna ve Slezsku, Czechy]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|H1M-Lyd2]]-02
 
| [[L30H/23418|23418]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[b.inf.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|H1M-Lyd2]]-03
 
| [[L30H/23419|23419]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[b.inf.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| LP-Lyd2-08
 
| [[L30H/24051|24051]]
 
| 600 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[Welsh Highland Railway, Walia]]
 
| Kolor niebieski, obecnie czerwony
 
 
|-
 
| 199 034
 
| [[L30H/24059|24059]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[Doellnitzbahn, Niemcy]]
 
| Kolor pomarańczowy
 
 
|-
 
| 199 013
 
| [[L30H/24060|24060]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[Zittauer Schmalspurbahn, Niemcy]]
 
| Kolor pomarańczowy
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-3?
 
| [[L30H/24062|24062]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[St. Kitts Scenic Railway, Karaiby]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-2?
 
| [[L30H/24067|24067]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[St. Kitts Scenic Railway, Karaiby]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|H1M-Lyd2]]-04
 
| [[L30H/24374|24374]]
 
| 785 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[b.inf.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:seria|CN-Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24376|24376]]
 
| 750 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[Great Whipsnade Railway, Whipsnade Zoo, Anglia]]
 
| Kolor zielony
 
 
|-
 
| 199 033
 
| [[L30H/24378|24378]]
 
| 600 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#ffff80;" | sprzedany za granicę
 
| [[Doellnitzbahn, Niemcy]]
 
| Kolor zielony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-52
 
| [[L30H/23381|23381]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 2001
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-55
 
| [[L30H/23384|23384]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 2001
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-59
 
| [[L30H/23388|23388]]
 
| 600 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 2005
 
| [[ZNTK Ostrów Wlkp]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|LP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-02
 
| [[L30H/23393|23393]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1993
 
| [[BKL Cisna]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|CW]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/23398|23398]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[Cukrownia Włostów]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|CW]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-02
 
| [[L30H/23399|23399]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1993
 
| [[Cukrownia Łubna]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|HP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/23410|23410]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1985
 
| [[Huta Pokój (nr zakł. 1)]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|HP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-02
 
| [[L30H/23411|23411]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[Huta Pokój (nr zakł. 2)]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|HP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-03
 
| [[L30H/23412|23412]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[Huta Pokój (nr zakł. 3)]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|HP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-04
 
| [[L30H/23413|23413]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[Huta Pokój (nr zakł. 4)]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|HP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-05
 
| [[L30H/23414|23414]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[Huta Pokój (nr zakł. 5)]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|HP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-06
 
| [[L30H/23415|23415]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[Huta Pokój (nr zakł. 6)]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|KD]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/23416|23416]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1999
 
| [[KWK Centrum]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|H1M]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/23417|23417]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1996
 
| [[Huta Gliwice (nr zakł. 6)]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|OKCW]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/23420|23420]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1998
 
| [[Cementownia Groszowice]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|OKCW]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-04
 
| [[L30H/23432|23432]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1998
 
| [[Cementownia Groszowice]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|OKCW]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-05
 
| [[L30H/23433|23433]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1998
 
| [[Cementownia Groszowice]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|KZ]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/23435|23435]]
 
| 785 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1989
 
| [[PTKiGK Zabrze (KWK Zabrze)]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|CW]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-03
 
| [[L30H/23436|23436]]
 
| 750 mm
 
| 1977
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1993
 
| [[Cukrownia Łubna]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|LP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-04
 
| [[L30H/24047|24047]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1993
 
| [[BKL Cisna]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|KK]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24052|24052]]
 
| 785 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1997
 
| [[KWK Polska]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|KP]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24053|24053]]
 
| 785 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1997
 
| [[KWK Polska]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24054|24054]]
 
| 785 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|CEM.ODRA]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-02
 
| [[L30H/24057|24057]]
 
| 1000 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 2005
 
| [[Cementownia Odra Opole]]
 
| Kolor niebieski
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|CS]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24063|24063]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 199x
 
| [[Cukrownia Strzyżów]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|CBK]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24066|24066]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1997
 
| [[KWK Janina]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|CWE]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-01
 
| [[L30H/24068|24068]]
 
| 750 mm
 
| 1980
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 199x
 
| [[Cukrownia Werbkowice]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|CBK]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-02
 
| [[L30H/24370|24370]]
 
| 750 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1997
 
| [[KWK Janina]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-02
 
| [[L30H/24371|24371]]
 
| 785 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-03
 
| [[L30H/24372|24372]]
 
| 785 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1990
 
| [[KWK Powstanców Śląskich (Rejon Radzionków)]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia przemysłowe:zakład|H1M]]-[[Oznaczenia przemysłowe:seria|Lyd2]]-05
 
| [[L30H/24373|24373]]
 
| 785 mm
 
| 1981
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 1989
 
| [[OPEC Gliwice]]
 
|
 
 
|-
 
| [[Oznaczenia PKP:Lyd2|Lyd2]]-66
 
| [[L30H/24597|24597]]
 
| 600 mm
 
| 1982
 
| style="background-color:#FF8080;" | złom 2005
 
| [[Żnin Wąsk.]]
 
| Kolor czerwony
 
 
|-
 
|}
 
  
 
==Źródła==
 
==Źródła==
 
* [http://www.tabor.wask.pl www.tabor.wask.pl]
 
* [http://www.tabor.wask.pl www.tabor.wask.pl]
 
+
* ''[[Świat Kolei]]'', nr 1/2009
  
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy_spalinowe_PKP]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy_spalinowe_PKP]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]]
 +
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
 +
__NOCACHE__

Aktualna wersja na dzień 21:29, 27 gru 2021

L30H
DSC00314bm3.JPG
Lyd2-101 na terenie stacji Rudy (785 mm, ex.750 mm).
Przewoźnik PKP, przemysł, Lasy Państwowe
Oznaczenie przewoźnika Lyd2
Producent FAUR
Lata budowy 1977-1982
Układ osi C
Rozstaw szyn w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 7 t
Średnica kół 1000 mm
Długość ze zderzakami 7100 mm


Prędkość konstrukcyjna 25 km/h


Typ silnika spalinowego MB836B - montowany fabrycznie
Moc znamionowa 350 KM (257 kW)
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna


Świadectwo typu T/2006/1286; T/2012/0630


L30H (oznaczenie PKP Lyd2) – wąskotorowa lokomotywa spalinowa o mocy silnika wynoszącej 350 KM produkowana w latach 1977-1982 przez rumuńskie zakłady FAUR w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o rozstawie 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. PKP eksploatowało lokomotywy Lyd2 o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H (Lxd2), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez PKP do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania. W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm.

Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych (785 mm), ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm - wraca do ruchu 2016), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Średzkiej Kolei Powiatowej (600 mm, do przekucia na 750mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby).

Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).
Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).



Lista lokomotyw eksploatowanych w Polsce[edytuj]

Dokładna historia każdego egzemplarza dostępna po kliknięciu na jego numer fabryczny.


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
L30H/23380 1977 W trakcie remontu 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-51 Pinelière w gminie Saint-Germain-d'Arcé Sprzedana do Francji
L30H/23381 1977 Złom 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-52 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
L30H/23382 1977 Sprawna 600 mm Wola H12A Lyd2-53 Żnin Wąsk.
L30H/23383 1977 Złom 600 mm Wola H12A Lyd2-54 Białośliwie Wąsk. Barwa pomarańczowa
L30H/23384 1977 Złom 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-55 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
L30H/23385 1978 Sprawna 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-56 Białośliwie Wąsk. Od 2017 imię "Rubinek"
L30H/23386 1977 Sprawna 600 mm Wola H12A Lyd2-57 Żnin Wąsk. Kolor czerwony
L30H/23387 1977 Odstawiona 597 mm Nieznany Lyd2-58 Welsh Highland Heritage Railway *Sprowadzona z Polski w sierpniu 1995
  • Na tabliczce znamionowej rok produkcji 1979
  • Kolor niebieski
L30H/23388 1977 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-59 Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Ostrowie Wielkopolskim Kolor niebieski
L30H/23389 1977 Sprawna 597 mm Nieznany 60 Eryri Welsh Highland Heritage Railway * Sprowadzona z Polski w lipcu 1993
  • Kolor niebieski
L30H/23390 1977 Odstawiona 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-61 Firma "TransMot" w Bydgoszczy Kolor czerwony
L30H/23391 1977 Odstawiona 600 mm Maybach MB 836 B Lyd2-062 Tabor Dębica Kolor niebieski
L30H/23392 1977 Eksponat 750 mm Nieznany LP-Lyd2-01 Majdan Kolor czerwony (wąski biały pas, poziomy na ścianie przedniej, czołownice czerwono-białe, przynajmniej od 2014 czarno-białe)
L30H/23393 1977 Złom 750 mm Nieznany LP-Lyd2-02 Majdan Kolor czerwony
L30H/23394 1977 Pomnik 750 mm Nieznany KJ-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina" Kolor niebieski
L30H/23395 1977 Odstawiona 750 mm Nieznany KJ-Lyd2-02 Protor Dzierżno Kolor czerwony
L30H/23396 1977 Nieznany 762 mm Wola H12A Lyd2-1 St. Kitts Scenic Railway, Karaiby * Lokomotywa została sprzedana za granicę przez firmę Inteterlok
  • Na budce jedynie oznaczenie "Lyd2"
L30H/23397 1977 Sprawna 760 mm Nieznany TU38.001 Třemešná ve Šlezsku *Kolor zielony, niegdyś niebieski
  • W Cukrowni Kruszwica nr zakładowy 6
L30H/23398 1977 Złom 750 mm Nieznany CW-Lyd2-01 Cukrownia Włostów
L30H/23399 1977 Złom 750 mm Nieznany CW-Lyd2-02 Cukrownia Łubna
L30H/23400 1977 Złom 750 mm Nieznany CW-Lyd2-03 Cukrownia Włostów
L30H/23410 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-01 Huta Pokój *Numer zakładowy 1
  • Kolor czerwony
L30H/23411 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-02 Huta Pokój *Numer zakładowy 2
  • Kolor czerwony
L30H/23412 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-03 Huta Pokój *Numer zakładowy 3
  • Kolor czerwony
L30H/23413 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-04 Huta Pokój *Numer zakładowy 4
  • Kolor czerwony
L30H/23414 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-05 Huta Pokój *Numer zakładowy 5
  • Kolor czerwony
L30H/23415 1977 Złom 785 mm Nieznany HP-Lyd2-06 Huta Pokój *Numer zakładowy 6
  • Kolor czerwony
L30H/23416 1977 Złom 785 mm Nieznany KD-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Centrum" Kolor czerwony
L30H/23417 1977 Złom 785 mm Nieznany H1M-Lyd2-01 Huta Gliwice * Numer zakładowy 6
  • Kolor czerwony
L30H/23418 1977 Nieznany 785 mm Nieznany H1M-Lyd2-02 nieznane * W Hucie Gliwice nr zakładowy 7
  • Kolor czerwony
L30H/23419 1977 Nieznany 785 mm Nieznany H1M-Lyd2-03 nieznane * Numer zakładowy 8
  • Kolor czerwony
L30H/23420 1977 Złom 785 mm Nieznany OKCW-Lyd2-01 Cementownia Groszowice
L30H/23421 1977 Złom 785 mm Nieznany OKCW-Lyd2-02 Cementownia Groszowice
L30H/23431 1977 Złom 785 mm Nieznany OKCW-Lyd2-03 Cementownia Groszowice
L30H/23432 1977 Złom 785 mm Nieznany OKCW-Lyd2-04 Cementownia Groszowice Kolor czerwony
L30H/23433 1977 Złom 785 mm Nieznany OKCW-Lyd2-05 Cementownia Groszowice Kolor czerwony
L30H/23434 1977 Złom 785 mm Nieznany OKCW-Lyd2-06 Cementownia Groszowice
L30H/23435 1977 Złom 785 mm Nieznany KZ-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Zabrze"
L30H/23436 1977 Złom 750 mm Nieznany CW-Lyd2-03 Cukrownia Łubna
L30H/23437 1977 Sprawna 785 mm Maybach MB 836 B Lyd2-101 Bytom Karb Wąskotorowy W Cukrowni Kruszwica nr zakładowy 5
L30H/24047 1980 Złom 750 mm Nieznany LP-Lyd2-04 Majdan Kolor czerwony
L30H/24048 1980 Sprawna 750 mm Wola H12A LP-Lyd2-05 Majdan Malowanie czerwone, biały pasek tworzy "V" na ścianie przedniej, czołownice biało-czerwone.
L30H/24049 1980 Sprawna 750 mm Wola H12A LP-Lyd2-06 Majdan Malowanie czerwone, biały pasek tworzy "V" na ścianie przedniej, czołownice biało-czerwone.
L30H/24050 1980 Sprawna 750 mm Nieznany LP-Lyd2-07 Majdan Malowanie czerwone, biały pasek tworzy "V" na ścianie przedniej, czołownice biało-czerwone.
L30H/24051 1980 Odstawiona 600 mm Nieznany Lyd2-069 Welsh Highland Heritage Railway * Sprowadzona z Polski w sierpniu 1993
  • Kolor niebieski, dawniej czerwony
L30H/24052 1980 Złom 785 mm Nieznany KK-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" Kolor czerwony
L30H/24053 1980 Złom 785 mm Nieznany KP-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" Kolor czerwony
L30H/24054 1980 Złom 785 mm Nieznany Lyd2-KPS-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Powstańców Śląskich" rejon Radzionków
L30H/24055 1980 Odstawiona 750 mm Nieznany KD-Lyd2-02 Protor Dzierżno Kolor czerwony
L30H/24056 1980 Odstawiona 1000 mm Nieznany CEM.ODRA-Lyd2-01 Stacja Muzeum Czernichów Główny
L30H/24057 1980 Złom 1000 mm Nieznany CEM.ODRA-Lyd2-02 Cementowania Odra Kolor niebieski
L30H/24058 1980 Odstawiona 1000 mm Nieznany CEM.ODRA-Lyd2-03 Cementowania Odra
L30H/24059 1980 Odstawiona 750 mm Nieznany 199 034 Döllnitzbahn, Niemcy *Kolor zielony
  • Na kabinie maszynisty naniesiono imię "Oshgar" oraz numer 34
L30H/24060 1980 Sprawna 750 mm Nieznany 199 013 Zittauer Schmalspurbahn, Niemcy Kolor bordowy z kremowym pasem
L30H/24062 1980 Sprawna 762 mm Wola H12A Lyd2-02 St. Kitts Scenic Railway, Karaiby * Lokomotywa została sprzedana za granicę przez firmę Interlok.
  • Według informacji z 2018 roku, sprawna.
L30H/24063 1980 Złom 750 mm Nieznany CS-Lyd2-01 Cukrownia Strzyżów Kolor czerwony
L30H/24064 1980 Sprawna 750 mm Nieznany CWO-Lyd2-01 Majdan Kolor niebieski, żółty pas z białymi obwódkami, czołownice w pasy czarno-żółte.
L30H/24065 1980 Odstawiona 750 mm Nieznany CWO-Lyd2-02 Karczmiska Kolor brązowy
L30H/24066 1980 Złom 750 mm Nieznany CBK-Lyd2-01 Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
L30H/24067 1980 Odstawiona 762 mm Brak Lyd2-03 St. Kitts Scenic Railway, Karaiby Lokomotywa została sprzedana za granicę przez firmę Interlok.

Dawniej kolor niebieski. Według http://www.internationalsteam.co.uk/trains/stkitts01.htm, odstawiona bez silnika.

L30H/24068 1980 Złom 750 mm Nieznany CWE-Lyd2-01 Cukrownia Werbkowice
L30H/24364 1981 Sprawna 1000 mm Wola 16H12 CEM.ODRA-Lyd2-04 Piaseczno Miasto
L30H/24365 1981 Sprawna 1000 mm Nieznany CEM.ODRA-Lyd2-05 Koszalin Wąskotorowy
L30H/24366 1981 Odstawiona 1000 mm Wola H12 CEM.ODRA-Lyd2-06 Cementowania Odra
L30H/24367 1981 Sprawna 750 mm Wola 76H12 Lyd2-63 Środa Wielkopolska Miasto
L30H/24368 1981 Odstawiona 600 mm Wola H12 Lyd2-64 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
L30H/24369 1981 Odstawiona 600 mm Nieznany Lyd2-65 Protor Dzierżno Kolor niebieski
L30H/24370 1981 Złom 750 mm Nieznany CBK-Lyd2-02 Kopalnia Węgla Kamiennego "Janina"
L30H/24371 1981 Złom 785 mm Nieznany Lyd2-KPS-02 Kopalnia Węgla Kamiennego "Powstańców Śląskich" rejon Radzionków
L30H/24372 1981 Złom 785 mm Nieznany Lyd2-KPS-03 Kopalnia Węgla Kamiennego "Powstańców Śląskich" rejon Radzionków
L30H/24373 1981 Złom 785 mm Nieznany H1M-Lyd2-05 Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gliwicach W Hucie Gliwice nr zakładowy 11
L30H/24374 1981 Nieznany 785 mm Nieznany H1M-Lyd2-04 nieznane * W Hucie Gliwice nr zakładowy 10
  • Kolor czerwony
L30H/24375 1981 Sprawna 600 mm Nieznany Lyd2-068 Żnin Wąsk. Kolor niebieski
L30H/24376 1981 Złom 762 mm Nieznany CN-Lyd2-01 Great Whipsnade Railway, Whipsnade Zoo, W. Brytania * Kolor zielony
  • Od roku 1998 lokomotywa nosi imię Hercules
  • 26.01.2020 lokomotywa została przewieziona na złom przez nowego właściciela, który odkupił ją od Great Whipsnade Railway. Stała w Zoo 5 lat od momentu zakupu przez nowego właściciela, który następnie przewiózł ją do siebie. Wobec braku chętnych na zakup już zdezelowanej lokomotywy zezłomowana.
L30H/24377 1981 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-70 Żnin Wąsk. Kolor czerwony
L30H/24378 1981 Odstawiona 750 mm Nieznany 199 033 Zittauer Schmalspurbahn, Niemcy Kolor zielony
L30H/24523 1981 Złom 600 mm Nieznany 458 Nartë (Albania)
L30H/24524 1981 Złom 600 mm Nieznany 459 Nartë (Albania)
L30H/24525 1981 Złom 600 mm Nieznany 460 Nartë (Albania)
L30H/24597 1982 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-66 Żnin Wąsk. Kolor czerwony
L30H/24598 1982 Złom 600 mm Nieznany Lyd2-67 Żnin Wąsk. Kolor czerwony
L30H/24599 1982 Złom nieznany Nieznany CŁ-01 Cukrownia Łubna Numer na podstawie listy fabrycznej FAUR. Lokomotywa została wysłana z zakładów w Bukareszcie 14.08.82
L30H/24600 1982 Odstawiona 750 mm Brak CK-Lyd2-01 Jędrzejów Wąskotorowy W Cukrowni Kruszwica nr zakładowy 7
L30H/24601 1982 Złom 760 mm MB836B 01 CFI Hunedoara


Źródła[edytuj]