L45H

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
L45H
Lxd2
Lxd2-347" (ex. Lxd2-321)z 1982r na tor 750mm w standardowym malowaniu PKP z lat 90-tych, BKL.
Przewoźnik PKP, przemysł, MÁV[1], ŽS[2][3], CFR[4], NÖLB[5], БДЖ (BDŻ)[6], SDG[7], CFG[8]
Oznaczenie przewoźnika Lxd2, Mk45[1], L45H[2][7], 745[3], 87[4], 2099[5], 93[6], #45001 - #45003[9], #60001 - #60009[10]
Producent FAUR
Lata budowy 1964-1987
Układ osi B'B'
Rozstaw szyn od 740mm do 1067mm (w Polsce spotyka się 750mm, 785mm i 1000mm)
Masa służbowa 32 t
Nacisk osi na szyny 8 t
Rozstaw osi skrajnych 7200 mm
Średnica kół 750 mm
Długość ze zderzakami 10620 mm (tor 750), 10240 mm (tor 785)
Szerokość 2300 mm
Wysokość 3100 mm
Prędkość konstrukcyjna 36 km/h
Maksymalna siła pociągowa 7600 kG (74,5 kN) ciągła
Typ silnika spalinowego MB836Bb, 71H12A*, Caterpillar 3412**
Moc znamionowa 330 kW
(342 kW*, 578 kW**)
Zapas paliwa 1500 l
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna
System hamulca Westinghouse
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania Wapor lub Webasto do ogrzania cieczy chłodzącej silnik
* - wersja zmodernizowana na PKP, ** - Wersja zmodernizowana przez CFG

Lxd2 Lxd2-309 z 1973 na tor 750mm w malowaniu charakterystycznym dla lokomotyw naprawianych w latach 80-tych w Rumuni (Rogów).

Bytom, GKW.jpg

L45H (oznaczenie PKP Lxd2) – wąskotorowa lokomotywa spalinowa o mocy silnika wynoszącej 450 KM produkowana w latach 1964-1987 przez rumuńskie zakłady FAUR w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na szynach o rozstawie od 740 mm do 1067 mm (w Polsce 750mm, 785mm oraz 1000mm). Pierwsze L45H rozpoczęły służbę w 1968 roku na szlakach Górnośląskich Kolei Wąskotorowych zastępując mocno wysłużone parowozy serii Tw47 oraz Tw53. W zakładach FAUR wytwarzano także bardzo podobne lokomotywy L35H i L35H-MT. Z zewnątrz są prawie nie do odróżnienia – największa różnica to zastosowanie w nich słabszego silnika o mocy 350 KM. Do Polski jednak nie sprowadzono żadnej lokomotywy z rodziny L35H.

Eksploatacja

Polskie Koleje Państwowe zakupiły ogółem 165 sztuk tych lokomotyw, w tym 111 szt. na tor 750 mm (numery inwentarzowe od 239 do 349), 25 szt. na tor 785 mm (numery od 351 do 375) i 29 szt. na tor 1000 mm (numery od 451 do 479). Otrzymały one na PKP numery w serii Lxd2, oznaczającej czteroosiowe lokomotywy spalinowe z silnikiem wysokoprężnym i przekładnią hydrauliczną[11]. Lokomotywy te należały do najsilniejszych wąskotorowych lokomotyw w Polsce. Miały spokojny bieg, płynną regulację prędkości nastawnikiem jazdy. Główną wadą tych lokomotyw jest spore Zużycie paliwa, związane przede wszystkim z zastosowaniem silnika z wstępną komorą spalania. Wada ta została znacznie ograniczona poprzez zabudowę silnika 71H12A.

Lokomotywy Lxd2 jeździły po torach prawie wszystkich kolei dojazdowych eksploatowanych przez PKP; obecnie czynne egzemplarze stacjonują na większości czynnych do dzisiejszych czasów kolei. Zdatne do ruchu lokomotywy Lxd2 stacjonują w Lokomotywowniach w Gryficach (Lxd2-471, 472, 473, 479), Koszalinie (Lxd2-476), Piasecznie, Bytomiu-Karbiu (Lxd2-352, 359, 364, 372', 374, 375), Rudach (Lxd2-354, 357, 373, HP-08, HP-09, HP-11), Zbiersku, Śmiglu (Lxd2-266, 241), Krośniewicach, Przeworsku (Lxd2-257, 268, 334), Mławie, Karczmiskach, Jędrzejowie, Nowym Dworze Gdańskim (Lxd2-294, 315, 325), Gnieźnie (Lxd2-313, 343, 344, 369) i Rogowie (Lxd2-249, 264, 265, 309, 316, 340). W trakcie remontu jest lokomotywa z lokomotywowni Cisna-Majdan.

Lxd2 znajdują się także na nieczynnych kolejkach oraz kolejkach w likwidacji – są one poodstawiane w lokomotywowniach, jak w Dobrej Nowogardzkiej (Lxd2-468, 475), lub demontowane i złomowane. Kilka lokomotyw przetransportowano na inne koleje wąskotorowe. Dawniej te lokomotywy stacjonowały również w Piotrkowie Trybunalskim.

Lokomotywy Lxd2 można także zobaczyć w muzeach-skansenach w Sochaczewie, Rudach Raciborskich oraz w gryfickiej filii Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Kilka sztuk Lxd2 sprzedano za granicę między innymi do Czech i Niemiec.

Oprócz lokomotyw Lxd2 jeżdżących na torach PKP, na terenie Polski do dnia dzisiejszego jeżdżą lokomotywy L45H w zakładach przemysłowych. Oprócz 165 szt. lokomotyw dla PKP do Polski trafiło bowiem co najmniej 34 szt., które zakupiły różne gałęzie przemysłu. Lokomotywy te często były nieznacznie zmodyfikowane na zlecenie zamawiającego.

Lokomotywy z rodziny L45H, oraz siostrzane L35H i L35H-MT, najliczniej występowały w Polsce, ale także w innych krajach, głównie byłego bloku wschodniego, m.in. w Rumunii, na Węgrzech (jako seria Mk45) i w Bułgarii, ale także poza granicami Europy, np. w Egipcie, Tunezji i Iraku.

Charakterystyka

Lokomotywa L45H posiada dwa wózki dwuosiowe (układ osi B'B'). Pudło lokomotywy składa się z długiego przedziału maszynowego w przedniej części i krótszego przedziału maszynowego w tylnej części oraz kabiny sterowniczej między nimi, wystającej poza obrys przedziałów maszynowych jedynie na boki. Kabina sterownicza wyłożona jest izolacją dźwiękochłonną i posiada dwoje drzwi bocznych. Pulpity sterownicze znajdują się z prawej strony dla każdego kierunku jazdy. W przednim przedziale mieści się silnik spalinowy, układ chłodzenia, trójfazowy alternator, sprężarka powietrza, przekładnia hydrauliczna, przekładnia nawrotna i dodatkowa, zbiornik paliwa dobowego zużycia (100 l),zbiornik wody układu chłodzenia silnika o pojemności (100 l), układ wylotu spalin, przewody paliwowe, urządzenia układu hydrostatycznego napędu wentylatora układu chłodzenia. W tylnym przedziale szafa osprzętu elektrycznego, główny zbiornik paliwa (1500 l), dwa zbiorniki powietrza (190 l) i podgrzewacz wody WEBASTO a w nowszych VAPOR. (do celów podgrzewania silnika i ogrzewania kabiny). Napęd oryginalnie stanowił silnik wysokoprężny MB 836Bb o mocy 450 KM (330 kW). Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą przekładni hydrodynamicznej TH1-V1 typu Voith do przekładni dodatkowej zblokowanej z przekładnią nawrotną, dalej za pomocą wałów na przekładnie osiowe, z zębatymi kołami stożkowymi[12]. Przekładnia hydrauliczna posiada dwa przetworniki momentu obrotowego - przy rozruchu i małych szybkościach działa przetwornik rozruchowy, a przy wyższych szybkościach przetwornik jazdy. Wózki mają hamulce pneumatyczne. Lokomotywa posiada sprężarkę dwustopniową do układu hamulcowego, sterowania i urządzeń pomocniczych, jak syreny, wycieraczki szyb na oknach czołowych i piasecznice[12].


Rysunek schematyczny lokomotywy L45H


Lista lokomotyw (fragment)

Nr fabr. Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Silnik

Aktualne lub ostatnie

miejsce stacjonowania

23115
1976
odstawiona
785
Lxd2-372'
(ex Lxd2-322)
Maybach
Bytom Karb Wąsk
20566
1967
złom (2001)
785
Lxd2-351
Lxd2-370'
Henschel

Bytom Rozbark
20567
1967
sprawna
785
Lxd2-352 Maybach
Bytom Karb Wąsk
20568 1967 złom (1995) 785 Lxd2-353 Maybach
Bytom Rozbark
20569 1967 odstawiona 785 Lxd2-354 Maybach
Rudy
20570 1967 złom (2008) 785 Lxd2-355 Maybach
Rudy
20571 1967 złom (2000) 750 Lxd2-356 Henschel
Jędrzejów Wąsk
20849 1969 odstawiona 785 Lxd2-357

pług odśnieżny

Maybach
Rudy
20850 1969 sprzedana za granicę (2002)
750 L45H-358 Maybach
Lößnitzgrundbahn [13]
20851 1969 sprawna
785
Lxd2-359
Maybach
Bytom Karb Wąsk
20921 1970 złom (1982) 785 Lxd2-360 Maybach
Bytom Karb Wąsk
20922 1970 złom (1995) 785 Lxd2-361 Maybach
Bytom Rozbark
20923 1970 złom (2004) 785 Lxd2-362 Henschel
Bytom Karb Wąsk
20924 1970 złom (1994) 785 Lxd2-363
pług odśnieżny
Maybach
Bytom Rozbark
21271
1971
sprawna
785
Lxd2-364
Maybach
Bytom Karb Wąsk
21272 1971 złom (2004) 785 Lxd2-365 Henschel
Bytom Rozbark
21277 1971 złom (2004) 785 Lxd2-366 Henschel
Bytom Rozbark
21580 1972 złom (1996) 785 Lxd2-367 Maybach
Bytom Rozbark
21581 1971 złom (2004) 785 Lxd2-368 Maybach
Bytom Rozbark
23116
1976
sprawna
750
Lxd2-369
Henschel
Gniezno Wąsk
23117 1976
złom (1995) 785 Lxd2-370 Maybach
Bytom Rozbark
24073
1980
odstawiona
785
Lxd2-371
Henschel
Bytom (Rozbark)
24074
1980
złom (2011)
785
Lxd2-372
Maybach
Bytom Karb Wąsk
24331
1981
sprawna
785
Lxd2-373
Maybach
Rudy
24332
1981
sprawna
785
Lxd2-374
Henschel
Bytom Karb Wąsk
24511
1982
w trakcie NG
785
Lxd2-375
Maybach
Bytom Karb Wąsk
21873
1973
odstawiona
750
Lxd2-309
Henschel
Rogów Towarowy Wąskotorowy
22182
1974
odstawiona (wrak)
750
Lxd2-316
Henschel
Rogów Towarowy Wąskotorowy
23616
1978
eksponat / odstawiona
1000
Lxd2-462
Maybach
Muzeum w Gryficach
24504
1982
odstawiona
750
Lxd2-340
Henschel
Rogów Towarowy Wąskotorowy
24849
1983
odstawiona (wrak)
750
Lxd2-249
Maybach
Rogów Towarowy Wąskotorowy
24609
1982
odstawiona
750
Lxd2-264
Henschel
Rogów Towarowy Wąskotorowy
24611
1982
sprawna
750
Lxd2-265
Henschel
Rogów Towarowy Wąskotorowy
24325
1981
sprawna
785
HP-Lxd2-09
Henschel
Rudy
24324
1981
sprawna
785
HP-Lxd2-08
Maybach
Rudy
24327
1981
sprawna
785
HP-Lxd2-11
Henschel
Rudy
24617
1982
sprzedany za granicę* (2012)
1000
Lxd2-471
Maybach
Gryfice
24841
1983
sprawna
1000
Lxd2-472
Maybach
Gryfice
24842
1983
w trakcie NG
1000
Lxd2-473 Henschel
Gryfice
24843
1983
odstawiona (kol. niebieski)
1000
Lxd2-474 Maybach
Gryfice
24844
1983
sprawna
1000
Lxd2-475 Henschel
Koszalin Wąskotorowy
24845
1983
sprawna
1000
Lxd2-476 Henschel
Koszalin Wąskotorowy
25017
1985
w trakcie NG
1000
Lxd2-478 Henschel
Gryfice
25018
1985
sprawna
1000
Lxd2-479 Henschel
Gryfice
  • (*) W 2012 roku lokomotywa została zamieniona w Niemczech za parowóz Px48-3913.

Źródła

  • Obsługa i utrzymanie lokomotywy spalinowej serii Lxd2, Ministerstwo Komunikacji, Centalny Zarząd Kolei Dojazdowych, 1976

Przypisy



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą L45H. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.