Świadectwo bezpieczeństwa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(rozwinięcie artykułu)
(rozbudowa artykułu)
Linia 2: Linia 2:
  
  
==Warunki uzyskania świadectwa bezpieczeństwa==
+
==Warunki uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przez podmioty krajowe==
  
 
===Świadectwo bezpieczeństwa dla [[zarządca infrastruktury|zarządcy infrastruktury]]===
 
===Świadectwo bezpieczeństwa dla [[zarządca infrastruktury|zarządcy infrastruktury]]===
Linia 21: Linia 21:
 
# wykaz uzyskanych przez niego [[Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego|świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych]]
 
# wykaz uzyskanych przez niego [[Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego|świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych]]
 
# oświadczenie o posiadaniu [[Świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego|świadectw sprawności technicznej]] eksploatowanych pojazdów kolejowych
 
# oświadczenie o posiadaniu [[Świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego|świadectw sprawności technicznej]] eksploatowanych pojazdów kolejowych
# oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
+
# oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w ustawie o transporcie kolejowym i wydanych na jej podstawie przepisach
kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w ustawie o transporcie kolejowym i wydanych na jej podstawie przepisach
 
 
# wykaz przepisów wewnętrznych określających warunki techniczne oraz zasady i wymagania związane z utrzymaniem i eksploatacją pojazdów kolejowych
 
# wykaz przepisów wewnętrznych określających warunki techniczne oraz zasady i wymagania związane z utrzymaniem i eksploatacją pojazdów kolejowych
  
Linia 36: Linia 35:
 
# oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w ustawie o transporcie kolejowym i wydanych na jej podstawie przepisach
 
# oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w ustawie o transporcie kolejowym i wydanych na jej podstawie przepisach
 
# [[regulamin pracy bocznicy kolejowej]] uzgodniony przez zarządcę infrastruktury kolejowej, z którą bocznica kolejowa jest połączona <ref>Art. 19 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
# [[regulamin pracy bocznicy kolejowej]] uzgodniony przez zarządcę infrastruktury kolejowej, z którą bocznica kolejowa jest połączona <ref>Art. 19 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 +
 +
 +
==Warunki uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przez podmioty zarejestrowane w innych krajach Unii Europejskiej==
 +
 +
Na pojazdy kolejowe, na które wydano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa, które nie są w pełni objęte TSI, należy uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, jeżeli świadectwo takie jest wymagane.
 +
 +
[[prezes urzędu transportu kolejowego|Prezes UTK]] wydaje przewoźnikowi kolejowemu z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego po przedstawieniu zestawu dokumentacji technicznej zawierającej:
 +
# świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego lub zezwolenia wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wraz z dokumentacją zawierającą przebieg eksploatacji i utrzymania oraz modernizacji pojazdów kolejowych, w przypadku gdy modernizacja nastąpiła po uzyskaniu świadectwa lub zezwolenia
 +
# dane techniczne, plany utrzymania, dokumentację techniczno-ruchową i inne charakterystyki ruchowe
 +
# dowody zgodności charakterystyki technicznej i operacyjnej pojazdów kolejowych z systemem zasilania w energię, systemem sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji, szerokością torów, skrajniami budowli, maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi i innymi ograniczeniami sieci kolejowej
 +
# informacje o odstępstwach od krajowych przepisów bezpieczeństwa, niezbędne do wydania świadectwa, oraz dowody oparte na ocenie ryzyka potwierdzające, że dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji nie przekroczy dopuszczalnych zakłóceń w sieci kolejowej
 +
 +
Prezes UTK w celu stwierdzenia zgodności z ograniczeniami w punkcie 3 może żądać wykonania jazd próbnych, określając ich przedmiot i zakres.
 +
 +
Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w terminie 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów technicznych oraz protokołów jazd próbnych. Decyzja może zawierać dodatkowe warunki i ograniczenia.
 +
Dokumenty i informacje przedstawiane Prezesowi UTK przedkładane są w języku polskim. <ref>Art. 23 ustępy od 2a do 2e Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]

Wersja z 21:55, 29 lis 2011

Świadectwo bezpieczeństwa – dokument potwierdzający zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych, wydawany podmiotom zwolnionym z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji bezpieczeństwa.[1]


Warunki uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przez podmioty krajowe

Świadectwo bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury

Prezes UTK wydaje świadectwo bezpieczeństwa dla zarządcy, jeżeli przedstawi on:

  1. wykaz uzyskanych przez niego świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowegooraz świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych
  2. oświadczenie o posiadaniu świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych;
  3. wykaz przepisów wewnętrznych określających zasady i wymagania dotyczące bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania infrastruktury kolejowej
  4. oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w ustawie o transporcie kolejowym i wydanych na jej podstawie przepisach


Świadectwo bezpieczeństwa dla przewoźnika kolejowego

Prezes UTK wydaje świadectwo bezpieczeństwa dla przewoźnika kolejowego jeżeli przedstawi on:

  1. wykaz uzyskanych przez niego świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych
  2. oświadczenie o posiadaniu świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych
  3. oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w ustawie o transporcie kolejowym i wydanych na jej podstawie przepisach
  4. wykaz przepisów wewnętrznych określających warunki techniczne oraz zasady i wymagania związane z utrzymaniem i eksploatacją pojazdów kolejowych


Świadectwo bezpieczeństwa dla użytkownika bocznicy kolejowej

Prezes UTK wydaje świadectwo bezpieczeństwa użytkownikowi bocznicy kolejowej jeżeli przedstawi on:

  1. wykaz uzyskanych przez niego świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
  2. wykaz przepisów wewnętrznych określających warunki techniczne oraz zasady i wymagania dotyczące bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania infrastruktury kolejowej oraz zasady i wymagania organizacyjne związane z utrzymaniem i eksploatacją pojazdów kolejowych albo oświadczenie o stosowaniu zatwierdzonych przepisów wewnętrznych zarządcy, z którym bocznica jest połączona lub przewoźnika kolejowego obsługującego bocznicę;
  3. wykaz uzyskanych przez niego świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów kolejowych
  4. oświadczenie o posiadaniu świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych
  5. oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach maszynisty i na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz prowadzeniem pojazdów kolejowych metra zatrudnia pracowników spełniających warunki określone w ustawie o transporcie kolejowym i wydanych na jej podstawie przepisach
  6. regulamin pracy bocznicy kolejowej uzgodniony przez zarządcę infrastruktury kolejowej, z którą bocznica kolejowa jest połączona [2]


Warunki uzyskania świadectwa bezpieczeństwa przez podmioty zarejestrowane w innych krajach Unii Europejskiej

Na pojazdy kolejowe, na które wydano świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w sieciowej części certyfikatu bezpieczeństwa, które nie są w pełni objęte TSI, należy uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego, jeżeli świadectwo takie jest wymagane.

Prezes UTK wydaje przewoźnikowi kolejowemu z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego po przedstawieniu zestawu dokumentacji technicznej zawierającej:

  1. świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego lub zezwolenia wydane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wraz z dokumentacją zawierającą przebieg eksploatacji i utrzymania oraz modernizacji pojazdów kolejowych, w przypadku gdy modernizacja nastąpiła po uzyskaniu świadectwa lub zezwolenia
  2. dane techniczne, plany utrzymania, dokumentację techniczno-ruchową i inne charakterystyki ruchowe
  3. dowody zgodności charakterystyki technicznej i operacyjnej pojazdów kolejowych z systemem zasilania w energię, systemem sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji, szerokością torów, skrajniami budowli, maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi i innymi ograniczeniami sieci kolejowej
  4. informacje o odstępstwach od krajowych przepisów bezpieczeństwa, niezbędne do wydania świadectwa, oraz dowody oparte na ocenie ryzyka potwierdzające, że dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji nie przekroczy dopuszczalnych zakłóceń w sieci kolejowej

Prezes UTK w celu stwierdzenia zgodności z ograniczeniami w punkcie 3 może żądać wykonania jazd próbnych, określając ich przedmiot i zakres.

Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wydania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego w terminie 3 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów technicznych oraz protokołów jazd próbnych. Decyzja może zawierać dodatkowe warunki i ograniczenia. Dokumenty i informacje przedstawiane Prezesowi UTK przedkładane są w języku polskim. [3]

Przypisy

  1. Art. 4 ust. 18 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  2. Art. 19 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)
  3. Art. 23 ustępy od 2a do 2e Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)